Moni perustaa kahvilan pelkkiin haaveisiin pohjautuen, ja pettyy – kahden nuoren naisen unelmat muuttuivat kahviloiden omistajina

Usein omasta kahvilasta unelmoidaan ihanien kokemusten vuoksi. Monet lähtevät kahvila-alalle valmistautumatta tarpeeksi.

unelmat
Miriam Laitinen tarjotin kädessään valmiina viemään tilaukset pöytään.
Miriam Laitinen innostui kahviloista matkoillaan. Jyväskyläläisessä kahvila Miriam'sissa tarjoillaan herkut pöytiin kuten Keski-Euroopan kahviloissa.Simo Pitkänen / Yle

Matkailu- ja ® Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lapin mukaan monet lähtevät kahvila-alalle ymmärtämättä alaa. Kilpailu kahvilamaailmassa on kovaa. Sen huomaa kävelemällä missä tahansa kaupungissa: vastaan tulee aina kahvila.

Lapin mielestä kahviloiden määrä on noussut selvästi, vaikka tarkkaa tilastoa kahviloiden määrästä on vaikea saada.

Alan kilpailu ei silti ole saanut ihmisiä lopettamaan haaveilua omasta kahvilasta. Monet uskaltavat hypätä kahvilayrittäjäksi, vaikka päätös tietää pitkiä päiviä ja ehkä valvottuja öitäkin.

Usein omasta kahvilasta haaveillaan mukavien kokemusten vuoksi. Mikkelin Seudun Uusyrityskeskuksen toimitusjohtaja Heli Tavastin mielestä kipinän omasta kahvilasta voi sytyttää kahvilassa koettu tunne.

– Kahvilassa ajattelee, että tällaisessä minäkin haluaisin olla. Kahvilahan on miljöönä miellyttävä: siellä on mukava olla kun kahvi ja hyvät leivokset tuoksuvat. Se ei ole hektinen paikka kuten moni muu.

Vaikka ainakin lähes kaikilla on kokemus kahviloista asiakkaana, kahvilan omistajaksi ryhtyminen yllättää varmasti. Kaikkeen ei voi varautua, mutta silti varautuminen voi auttaa monissa tilanteissa. Tässä artikkelissa onkin tulossa tukku vinkkejä kahviayrittämisestä haaveilevalle.

Jyväskyläläinen Miriam Laitinen päätyi kahvilan omistajaksi, kun Keski-Euroopan tunnelmalliset kahvilat hurmasivat Laitisen matkoilla jo teiniässä. Pikku hiljaa hänen päässään alkoi muodostua haave omasta kahvilasta, jossa pöytiin tarjoiltaisiin itse tehtyjä makupaloja.

Parikymppistä nuorta oman kahvilan perustaminen ei pelottanut, vaikka työkokemusta alalta ei ollut.

– Nuorena minulla ei ollut säännöllisiä tuloja, omakotitaloa tai perhettä. Oli helppoa aloittaa nollasta. Jos homma ei olisi onnistunut, niin olisin tippunut takaisin nollaan. Vanhempana ei ehkä ole niin helppoa vaihtaa epävarmoihin tuloihin.

Marika Mayor istuu kesämekossaan kissa sylissä
Marika Mayor pyöritti useita vuosia kahvila Nandaa Mikkelissä. Hän myi kahvilansa tämän vuoden helmikuussa, ja lähti töihin Espanjaan.Marika Mayor

Myös mikkeliläinen kahvila Nanda sai alkunsa perustajansa kahvilakokemuksesta ulkomailla, kun Marika Mayor ihastui Espanjassa paikalliseen kuppikakkukahvilaan

– Olin tavannut miehen. Kävimme kuppikakkukahvilassa, ja sanoin hänelle haluavani joskus sellaisen. Se oli heitto, mutta tavallaan kaikki lähti siitä liikkeelle.

Pari oli tavannut kesäkuussa ja jo joulukuussa heidän kahvilansa avasi ovensa.

– Meitä pidettiin tosi kajahtaneina, minkä näin jälkikäteen toki ymmärrän. Aloitettiin ajatuksella, että kuppikakkukahvila Mikkeliin. En tiedä enää millä uskolla ja voimalla laitoimme sen pystyyn.

Vinkki 1: Tarkkaile kilpailevien kahviloiden toimintaa

Mikkelin Seudun Uusyrityskeskuksen toimitusjohtaja Heli Tavasti neuvoo, että kahvilan on valmis perustamaan, kun ideaa on pohdittu pitkälle.

– Niin ettei perustaminen ole hetken mielijohde, vaan haaveilija on arvioinut kilpailijoiden toimintaa.

Tavasti on neuvonut yrittäjiksi haluavia istumaan kilpailevassa kahvilassa muutaman tunnin ja tarkkailemaan, kuinka paljon asiakkaita käy ja mitä he ostavat. Ne ovat kahvilan pitäjän tärkeimmät tiedot.

Vinkki 2: Ole joustava ideasi suhteen

Sekä Marika Mayorille että Miriam Laitiselle laskelmat tuottivat tuskaa: kuinka monta leivosta ja kahvia tulevat asiakkaat ostaisivat päivässä? Ennen kahvilan avaamista monet luvuista perustuvat oletuksille.

Keski-Suomen Uusyrityskeskuksen yritysneuvoja Ilona Ukkonen myöntää lukujen tietämisen haastavaksi ennen kokemuksen karttumista. Laskelmilla selvitetään tavoite, jonka suuntaan tähdätään asiakkaita kuunnellen.

Epävarmuuden keskellä kahvilayrittäjän on toimittava joustavalla otteella.

Ennen kuin yrittäjällä on tietoa asiakkaista ja heidän mieltymyksistään, täytyy hänen tehdä päätöksiä, joista lähteä liikkeelle. Kahvilan auettua asiakkaita täytyy kuunnella tarkkaan ja olla valmis muokkaamaan toimintaansa.

Kuppikakkukahvilasta alkunsa saaneessa Nandassa oli tarkoitus tarkoilla esikuvansa mukaan vain kuppikakkuja.

– Meistä yhden tuotteen valikoima oli vaan niin simppeli ajatus. Minulla ei todellakaan ollut ajatuksena perustaa mitään lounaspaikkaa. Sanoinkin silloin, että en rupea mitään keittoja myymään, Mayor kertoo.

Osoittautui pian, että kuppikakkujen myymien on hieman toisenlaista suurkaupungeissa kuin Mikkelissä.

Vaikka aluksi Mayor oli tarkka unelmastaan kahvilasta, jossa ei myytäisi mitään niin tavallista kuin pulla, joutui hän tekemään paljon myönnytyksiä idealleen. Pikkuhiljaa kahvilan tarjoiltaviksi hiipivät suolaiset syötävät ja sitten smoothiet. Lopulta kahvilasta sai myös lounasta.

– Mitä enemmän vuosia tuli, sitä enemmän tuli asiakkaita. Minusta kaikkia ei tarvitse miellyttää, mutta lopulta oli vaan annettava periksi. Äkkiä meillä olikin pullaa. Ajattelin, että jos joku aina kysyy sitä pullaa, laitetaan pullaa.

Loppujen lopuksi asiakkaat kaipasivat sekä perinteisiä kahvilatuotteita, että uusia ideoita.

Yritysneuvoja Ukkosen mielestä kahvilaa perustaessa voi toteuttaa omia unelmia, mutta yhdellä ehdolla: unelman täytyy olla sellainen, että vuosittain sadat muutkin ihmiset voisivat pitää ideasta. Siksi kahvilan perustaminen ei voi olla täysin itsensä toteuttamista, vaan oman kohderyhmän kuuntelemista.

Vinkki 3: Tunne asiakkaasi ja luo elämyksiä

Numeroiden pyörittämisen lisäksi kahvilanpitäjän pitää osata erottautua muista, luoda elämyksiä ja ymmärtää, kuka on hänen asiakkaansa.

Kahvilan työntekijät tiskin takana työn touhussa.
Alunperin Miriam Laitinen ajatteli, että haluaisi kehittää työkseen erilaisia reseptejä. Nykyään aika menee esimerkiksi paperitöihin, eikä hän ehdi olemaan juurikaan keittiössä.Simo Pitkänen / Yle

Koko toiminnan pohjalla on Ukkosen mukaan Maslow'n tarvehierarkia, jonka mukaan ihmisten täytyy täyttää ensin fysiologiset tarpeensa ennen kuin voivat keskittyä esimerkiksi ryhmään kuulumiseen tai itsensä toteuttamiseen.

Kahvilassa olennaista on hyvä kahvi, joka Ukkosen mielestä saattaa joskus jopa unohtua. Vaikka kahviloihin mennään viihtymään ja näkemään ystäviä, ne ovat myös primitiivisten tarpeiden täyttämistä varten: asiakkaat haluavat tyydyttää janonsa ja nälkänsä. Jos näitä tarpeita ei pääse kahvilassa täyttämään, kahvilan kauniilla sisustuksella ei pärjää kilpailussa. Lisäksi pitäisi vielä erottautua muista.

Vinkki 4: Harjoittele kahvilan pyörittämistä kavereiden avustuksella

Ennen kuin Miriam Laitisen kahvila avattiin, hän piti tutuilleen demopäivän, jolloin hän kokeili, miten kahvilan pyörittäminen onnistuisi. Harjoituspäivänä jopa siskon mies työskenteli kassan takana, eikä kassa edes toiminut.

– Oli se aikamoista kaaosta. Kun avasimme oikeasti, varmasti saimme asiakkaita palveltua, vaikka päänsisäisesti tuntui vielä kaaokselta. Pikku hiljaa alettiin laittamaan asioita kuntoon.

Aluksi Laitisen kahvilaa markkinoitiin pääosin puskaradion avulla. Laitinen on iloinen, että kahvilan myynti kasvoi pikkuhiljaa, sillä hän ei usko, että olisi selvinnyt heti nykyisen kaltaisista myynneistä. Hiljalleen kasvanut suosio antoi aikaa opetella.

Avajaispäivänä kaikki on uutta, joten silloin helposti tapahtuu kommelluksia. Ukkonen korostaa, että kahvilan pyörittämisessä yllätykset ovat aina osa toimintaa. Erityisesti asiakkaat voivat tuoda tullessaan haasteita, mutta myös iloisia yllätyksiä.

Ukkosen mielestä yksi tärkeimmistä yrittäjän ominaisuuksista on halu oppia. Aluksi ei tarvitse osata kaikkea, vaan itse tekeminen opettaa.

Laitinen on omasta mielestään oppinut vuosien varrella varovaisemmaksi riskien ottamisen kanssa. Hän on oppinut kantapään kautta myös, että sopimukset täytyy tehdä aina kirjallisesti.

Vinkki 5: Unelma voi muuttua

Aluksi Mayor nautti kahvilansa sisustamisesta, ja työn tuomista yllätyksistä.

– Alku oli totta kai jännää, kun en ollut sitä koskaan tehnyt. Se sen hauskuus varmaan olikin, kun joka päivä tuli jotain uutta, ja sai keksiä uuden asian.

Pikku hiljaa arki kuitenkin alkoi tuntumaan kaukaiselta omiin haaveisiinsa verrattuna.

Mayor huomasi monen harjoittelijaksi haluavan ajattelevan, että koska kahvilassa on niin ihana tunnelma, olisi työkin yhtä ihanaa.

– Sisustelut jää kyllä vähemmälle, kun raijaa roskia ja tiskejä, ja ihmisiä tulee ovista ja ikkunoista. Työ ei ole niin helppoa, miltä näyttää.

Miriam Laitinen nostamassa kakun palaa laatikkoon.
Miriam Laitiselle on tärkeää, että kahvilassa käytetään tuoreita raaka-aineita. Kahvilayrittäjän täytyy kuitenkin miettiä tarkkaan tuotteiden hinnat.Simo Pitkänen / Yle

Kahvilan pitäminen yllätti myös Miriam Laitisen. Alkuperäinen unelmakahvila oli nykyistä paljon pienempi. Laitinen ajatteli, että hän haluaisi kehittää työssään uusia reseptejä. Nykyään Laitista ei juuri keittiön puolella näy, vaan leipomisen hoitavat kondiittorit.

Vaikka nykyisyys ei vastaa Laitisen alkuperäisiä unelmia, hän on tyytyväinen työhönsä, johon kuuluu paljon paperiasioiden hoitamista.

– On ollut yllätys, että silti pidän työstäni. Luulen, etten edes jaksaisi leipoa kahdeksaa tuntia. Se minkälaisesta työstä pidän, on muuttunut aika paljon.

Vinkki 6: Joskus on parempi luopua

Marika Mayor sai kahvilastaan paljon kehuja. Ihmiset viihtyivät ja kiittelivät. Vaikka Mayor nautti työstään, se tuntui myös raskaalta. Mukavien päivien keskellä hän tunsi itsensä välillä huijariksi.

– Monilla oli ehkä sellainen ajatus, että Marika tulee tänne neljältä leipomaan, enkä melkein koskaan leiponut siellä. Tuntui, että huijasin. Ei ymmärretty, että en minä sitä kaikkea yksin tehnyt, ehkä edes halunnut. En ole leipuri enkä tarjoilija. Olen vähän tällainen visionääri.

Työn määrä ei yllättänyt Mayoria, mutta pikku hiljaa kahvila alkoi olla liian suuri osa elämää. Ihmiset kutsuivat häntä kahvilan nimen mukaan Nandaksi, ja omien kuulumisten sijaan häneltä udeltiin useammin kahvilan kuulumisia.

Kahvila oli myös osaksi syynä eroon. Parisuhteessa molemmat olivat mukana kahvilan toiminnassa, ja riitaa tuli esimerkiksi siitä, kumpi on tehnyt enemmän töitä. Myös vapaa-aika täyttyi kahvilalla.

Marika Mayor istuu rantakivillä auringon paisteessa, taustalla näkyy kirkas meri.
Vaikka kahvilan perustaminen olisi unelma, ei kahvilayrittäjäksi tarvitse sitoutua loppuelämäkseen. Marika Mayor on hyvä esimerkki siitä, että unelmat voivat muuttua, ja se täytyy hyväksyä.Marika Mayor

Tämän vuoden alussa Mayor myi kahvilansa ja lähti Espanjaan.

– Ensin minulla oli kaikkea. Se oli minun elämäni, ja halusin sitä. Sitten äkkiä se muuttui niin, että en ehkä halunnutkaan sitä niin paljon. Jossain vaiheessa tulee se hetki kun pitää päättää mihin kallistuu.

Kahvilan viimeinen opetus Mayorille oli luopuminen. Nanda on edelleen osa Mikkelin katukuvaa, mutta Mayor ei enää voi päättää sen tulevaisuudesta.

– Ei olisi ollut mitään helpompaa kuin jäädä sinne. Lähteminen oli iso ratkaisu, ja nyt joudun rakentamaan kaiken uusiksi. Samaan aikaan olen tänä vuonna vasta 32-vuotias. Tuntuu, että elämässä on vielä paljon nähtävää.

Mayor ei kadu kahvilaunelmansa toteuttamista. Hän suosittelee kaiken jälkeenkin kahvilasta haaveilevia kokeilemaan siipiään. Neuvoksi hän antaa, että yrittäjä pitäisi huolta, ettei jää yksin. Työpäivän jälkeen on hyvä, jos jollekin voi sanoa, että tänään oli ikävä päivä tai jakaa onnistumisen tunteen.