"Tämä on erittäin haastava erikoistyö, jota ei tehdä kovinkaan usein" – suunnitelmat Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseksi ovat loppusuoralla

Saimaan kanavan sulkujen pidentämisestä ei ole vielä tehty päätöstä, mutta tekniset suunnitelmat ovat jo lähes valmiit.

Saimaan kanava
Mälkiän sulku
Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseen liittyvät tekniset suunnitelmat ovat jo pitkällä, vaikka asiaa ei ole lyöty lukkoon.Kare Lehtonen/Yle

Saimaan kanavan sulkujen pidentämisen suunnittelu on loppusuoralla. Varmuutta sen toteuttamisesta ei vielä kuitenkaan ole.

Sulkujen pidentäminen on mainittu uudessa hallitusohjelmassa.

Jos sulkuja pidennettäisiin, pidemmät laivat pystyisivät kulkemaan Saimaan kanavan läpi.

Väyläviraston sisävesiväyläyksikön päällikkö Tero Sikiö kertoo, että suunnitelmassa ollaan suhteellisen viimeistelyvaiheessa eli teknisiä yksityiskohtia käydään läpi.

Sulut on suunniteltu pidennettäväksi yläporttien puolelta eli yläporttia siirretään 11 metriä ylävirtaan päin.

– Siihen liittyy monta teknistä yksityiskohtaa työn toteuttamistavasta siihen, minkänäköisiä materaaleja käytetään. Olemme alan urakoitsijoiden kanssa yhdessä todenneet, että tämä on erittäin haastava erikoistyö, jota ei tehdä kovinkaan usein, Sikiö sanoo.

M/S Carelia Anssi Avelin
Saimaan kanavan sulkujen pidentämistä on perusteltu esimerkiksi sillä, että sen avulla sisävesiliikennettä saataisiin lisättyä.Jari Tanskanen / Yle

Suunnitelmat valmiiksi tänä vuonna

Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseen liittyvien suunnitelmien on tarkoitus valmistua tämän vuoden puolella.

Sulkujen pidentämisen jälkeen niihin mahtuisi enintään 93-metriset laivat. Nyt alusten enimmäispituus on 82,5 metriä. Sulkujen pidentäminen mahdollistaisi rahtilaivaliikenteen tuntuvan lisäyksen Saimaan ja Suomenlahden välillä.

Toteutuessaan rakennustyö olisi suurin kanavan rakentamisen jälkeen ja hintaa sille tulisi tämän hetken tiedon mukaan noin 60 miljoonaa euroa.

Viime talvena Saimaan kanavassa saatiin valmiiksi muutaman talven kestänyt sulkuporttien uusimisurakka.

Hallitusohjelmassa on mainittu myös Pien-Saimaan ja Suur-Saimaan yhdistävän Kutilan kanavan rakentaminen, jonka avulla Pien-Saimaan vedenlaatu paranisi ja järvimatkailu tehostuisi.