Tanskassa alkoi vaalien jälkeinen katumusharjoitus – yksi lehti lopettaa gallupien julkaisun, toinen katuu ääripoliitikon mediajulkisuutta

Vaalivoittajat saattavat perua porvarihallituksen päättämät Tanskan yleisradioyhtiön rajut säästöt.

Tanska
Rasmus Paludan
Tiukka linja -puolueen puheenjohtaja Rasmus Paludan paistatteli julkisuudessa kuukausia, mutta sai puolueelleen vaaleissa surkean 1,8 prosentin kannatuksen.Mads Claus Rasmussen / EPA

Tanskan mediassa on alkanut keskiviikkona järjestettyjen kansankäräjävaalien jälkeinen tilinteko. Tanskan suurin sanomalehti Jyllands-Posten on ilmoittanut lopettavansa ainakin toistaiseksi puoluekannatusmittausten julkaisemisen.

Syynä päätökseen on se, että lehden käyttämän Norstat-tutkimuslaitoksen mielipidemittaus antoi väärän kuvan puolueiden kannatuksesta. Kööpenhaminan yliopiston tutkijan Kasper Møller Hansenin viiden eri tutkimuslaitoksen viimeiset gallupit kattaneen selvityksen mukaan Norstatin yhteenlaskettu virhepoikkeama oli 10,17 prosenttiyksikköä, eli harhaanjohtavin kaikista tutkimuksista.

– On selvää, että meille mediana uskottavuus menee kaiken muun edelle. Emme voi suhtautua passiivisesti näihin tuloksiin. Siksi keskeytämme välittömästi puoluekannatusmittausten julkaisemisen, päätoimittaja Jacob Nybroe ilmoittaa Jyllands-Postenissa (siirryt toiseen palveluun).

Iltapäivälehti katuu juttujaan

Tanskan suurin iltapäivälehti Ekstra Bladet on puolestaan todennut vaalien jälkeen antaneensa uuden äärioikeistolaisen Tiukka linja -puolueen puheenjohtajalle Rasmus Paludanille suhteettoman paljon huomiota. Muun muassa Koraanien polttamisesta tunnetun, kaikkien muslimien karkottamista Tanskasta vaativan Paludanin puolue sai vaaleissa vain 1,8 prosentin kannatuksen ja jäi parlamentin ulkopuolelle.

Paludanin katumellakoitakin aiheuttaneet tempaukset olivat tiiviissä mediaseurannassa kuukausien ajan ennen vaaleja.

– Teimme virheen heti alussa, kun ryhdyimme seuraamaan Paludanin edesottamuksia kuin jalkapallo-ottelua, päätoimittaja Poul Madsen toteaa Politiken-lehdessä (siirryt toiseen palveluun).

Tanskan yleisradion säästöt saatetaan perua

Vaalit voittanut vasemmistopuolueiden blokki saattaa perua Tanskan yleisradioyhtiön DR:n rajut säästöt, kertoo Politiken-lehti (siirryt toiseen palveluun). Lehden mukaan enemmistön kansankäräjille vaaleissa saaneet neljä vasemmistopuoluetta, SDP, Radikale Venstre, Sosialistinen kansanpuolue ja Enhedslisten, kannattavat säästöjen ottamista uuteen harkintaan.

Todennäköinen seuraava pääministeripuolue SDP kuitenkin toteaa, ettei mitään päätöksiä DR:n osalta ole vielä tehty ja mahdollinen säästöjen peruminen vaatii rahoituksen löytämistä jostakin.

Oikeistopopulistisen Tanskan kansanpuolueen tukema porvarihallitus ajoi läpi rajun säästöohjelman, joka leikkaa DR:n rahoituksesta 20 prosenttia ja johtaa tv- ja radiokanavien lakkauttamiseen. Säästöjä ei ole vielä ehditty toteuttaa.

Lisää aiheesta:

"Ilmastotollot" jyräsivät ja populistit hävisivät Tanskan vaaleissa – Ylen toimittaja Kööpenhaminasta: Tanska on usein trendien aallonharjalla

Puhe "ilmastotolloista" romautti populistien suosion – Lue kirjeenvaihtaja Dan Ekholmin vastaukset yleisön kysymyksiin

Sosiaalidemokraatit voittoon Tanskan vaaleissa, kansanpuolueelle rökäletappio