Moottoripyöräkauppa elpyy kymmenen vuoden mahalaskusta – "15-vuotiaan unelma on yhä se, että mopo kulkisi mahdollisimman kovaa"

Moottoripyöräkauppa käy kuumana kuin Suomen kesäsää. Myynti on nousujohteista jo toista vuotta.

moottoripyörät
Mies istuu moottoripyörän päällä
Tino Rosendahlille moottoripyörät ovat elämäntapa. Hän on rassannut ja myynyt poikavuosista asti. Johanna Manu / Yle

Työn karhentama käsi kääntää moottoripyörän kaasukahvaa. Sisällä syttyy liekki, joka vuosikymmenestä toiseen vetää miestä tien päälle. Ajokauden alku on vuoden odotetuin ja paras hetki.

Turun Messukeskuksen piha on täyttynyt moottoripyöristä ja alan edustajista. Käynnissä on suuri koeajopäivä.

Pyöriä vuosikymmenet myynyt, korjannut ja huoltanut Tino Rosendahl pahoittelee reikäistä paitaansa. Hitsausjälkiä, hän epäilee. Eläkeläinen ei malta pysyä poissa verstaalta, vaikka jatkajana on jo oma jälkikasvu kahdessa polvessa.

Mies on kasvanut moottoripyörien ympäröimänä, kyydissä ja itsekin niitä kaupaten ja rassaten.

– Isä aloitti yrityksen 80 vuotta sitten ja itse olen ollut hommissa 57 vuotta.

Miten yritys on pysynyt jaloillaan näin pitkään, kun vasta ollaan toipumassa kymmenen vuotta kestäneestä huonosta myyntikaudesta?

– Missään vaiheessa ei ole ylipanostettu. Isä opetti, että tulee hyviä ja huonoja vuosia, ja huonojen vuosien varalle pitää löytyä varataskusta se, millä mennään eteenpäin.

Tällä hetkellä yritys työllistää toistakymmentä työntekijää. Sesonkiaikana työpäivät venyvät pitkiksi.

– Ei ole välttämättä järjen kanssa mitään tekemistä. Kai se on geeneissä, elämäntapa. Ei meinaa uskoa ja ymmärtää, että ollaan näin pitkään tehty tätä.

Panostaminen vapaa-aikaan elvyttää moottoripyöräkauppaa

Moottoripyöräkauppa aloitti kymmenen vuotta kestäneen mahalaskun vuonna 2007. Uusia pyöriä myytiin huippuvuonna yli 10 000, kymmenen vuotta myöhemmin enää murto-osa tästä.

Viime vuonna myyntiluvut lähtivät vihdoin jonkinlaiseen nousuun.

Moottoripyörien ensirekisteröinnit 2011-2019
Paula Collin / Yle

Taloudellinen kurimus tuntui kaupassa, kertoo Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston varapuheenjohtaja Jarkko Tuomisto. Moottoripyöräilyn suosiokin koki kolauksen.

– Nyt näyttää jälleen siltä, että moottoripyöräily kiinnostaa. Toki tällä välin on myyty käytettyjä.

Tuomiston mukaan ihmiset panostavat vapaa-aikaansa. Moottoripyörien lisäksi myös mönkijöitä, veneitä ja vesijettejä myydään paljon.

– Viime kesä oli huikean hyvä ilmoiltaan. Se vaikuttaa heti myyntilukuihin. Tänä vuonna vaikuttaisi, että nousu jatkuu.

Varsinkin pienempikuutioisten perusmoottoripyörien myynti on Tuomiston mukaan kasvanut tänä vuonna.

– Saadaan lisää nuorempia asiakkaita moottoripyörien selkään.

Mopopoikia ja -tyttöjä kiinnostaa edelleen eniten vauhti

Tino Rosendahlin, 71, jalka nousee yhä kepeästi moottoripyörän selkään, vaikka ikä jo vähän tuntuu ajaessa. Mutta niin kauan ajetaan, kuin jalat kestävät. Pää kuulemma kestää kyllä.

Ikuinen mopopoika unohtaa ikänsä moottoripyörien parissa työskennellessä. Hänen mielestään nuoria pitäisi saada nykyistä enemmän innostumaan moottoripyöräilystä ja erityisesti vähän järeämmästä kalustosta.

Mopopojat ja -tytöt eivät ole vuosien varrella muuttuneet, tietää alalla pitkään touhunnut Rosendahl.

– Sama villitys oli 50-luvullakin. Piti saada peli kulkemaan. 15-vuotiaan unelma on yhä se, että mopo kulkisi mahdollisimman kovaa.

Yhden merkittävän muutoksen hän on huomannut nykynuorissa.

– Tekniikkapuoli on hallussa huonommin kuin aiemmin. Kaikki osaavat pelata tietokoneilla, mutta ketjujen kiristäminen voi olla ylivoimainen tehtävä.

Rosendahlia naurattaa ja ihmetyttää, mutta hänellä oli varmaan ketjut käsissä jo syntyessään. Isä Rosendahl istutti pojan pyöränsä kyytiin hyvin nuorena.

Muistoissa on Turusta Joutsaan tehty reissu, jonka pikkupoika matkasi keikkuen isänsä moottoripyörän takaistuimella. Lahdessa kummitäti huolestui ja sitoi pojan paperinarulla isään kiinni.