Sähköpotkulaudasta tulossa suurkaupunkien inhokkivekotin – kieltoja ja sääntöjä sorvataan ympäri Eurooppaa

Pariisissa nuori sähköpotkulautailija kuoli maanantaina. Ranskaan on tulossa syyskuussa ajokielto jalkakäytäville.

potkulaudat
Keski-ikäinen mies liikennöi sähköpotkulaudan avulla Pariisin keskustassa 19. heinäkuuta.
Keski-ikäinen mies liikennöi sähköpotkulaudan avulla Pariisin keskustassa.Bruno Levesque / AOP

Nuoren sähköpotkulautailijan kuolema maanantai-iltana oli ensimmäinen kuolemaan johtanut sähköpotkulautaonnettomuus Pariisissa.

Kyseessä oli tyypillinen lautailijaonnettomuus. Pakettiauto törmäsi nuorukaiseen, kun tämä oli ajanut risteykseen eikä ollut väistänyt oikealta tulevaa ajoneuvoa.

25-vuotias mies kuoli lopulta sairaalassa.

Myös aiemmin keväällä Pariisin länsipuolella sattui kuolemaan johtanut turma, kun sähköpotkulautailija törmäsi jalankulkijaan Levallois-Perret'ssä. 81-vuotias jalankulkija kuoli myöhemmin sairaalassa.

Ranska kieltää syyskuussa sähköpotkulaudoilla (siirryt toiseen palveluun) huristelemisen jalkakäytävillä. Kiellon rikkomisesta voisi saada 135 euron sakot.

Yksin Pariisissa arvioidaan olevan nyt 15 000 sähköpotkulautaa ja vuoden loppuun mennessä jo 40 000.

Ranskassa on ehdotettu, että sähköpotkulaudoilla ajamiseen tarvittaisiin erillinen lupa. Maan liikenneturvallisuuteen keskittynyt Association Prevention Routiere -yhdistys ehdottaa, että yli 16-vuotiaille voisi järjestää ajo-opetusta.

– Kukaan ei edes ajattelisi ajavansa ajoradalla pyörällä ilman, että olisi opetellut. Sama pitäisi olla näilläkin laitteilla, jotka liikkuvat 25–30 kilometriä tunnissa, liikenneturvallisuusyhdistyksen pääsihteeri Anne Lavaud sanoo Le Parisien -lehdelle (siirryt toiseen palveluun).

Opetukseen voisi kuulua jarrujen tarkastusta ja muita liikenteen ja kulkuneuvon perusasioita.

sähköpotkulauta
Bird-merkkinen sähköpotkulauta odottaa seuraavaa käyttäjää Yhdysvaltain Washingtonissa.Jim Lo Scalzo / EPA

Sääntöjä sorvataan pikavauhtia

Ranskan tavoin ympäri Eurooppaa sorvataan sääntöjä ja kieltoja. Sähköpotkulautojen käyttö kasvaa räjähdysmäisesti kaupungeissa, kun yhteiskäyttöautofirmat ja vuokra-autopalvelut ottavat yhä enemmän myös sähköpotkulautoja välitettäväksi.

Viranomaiset pähkäilevät, minne laudat liikenteessä kuuluvat?

Ruotsissa paikallinen tieliikenneviranomainen on vaatinut sähkölaudan käytön kieltoa (siirryt toiseen palveluun) liikenteen seassa sen jälkeen, kun 27-vuotias mies kuoli Helsingborgissa sähköpotkulautaonnettomuudessa. Ruotsissa on pelkästään tänä keväänä raportoitu jo 40 sähköpotkulautoihin liittyvää onnettomuutta.

Espanjassa käyttö kiellettiin Madridissa väliaikaisesti viime syksynä, mutta helmikuussa kaupunki myönsi toimilupia (siirryt toiseen palveluun)sähkölautojen yhteiskäyttöyrityksille. Barcelona ei päästänyt sähkölautojen yhteiskäyttöyrityksiä kaduillensa.

Britanniassa käyttö on virallisesti sallittua vain yksityisillä teillä. Lontoossa poliisi on ratsioilla yrittänyt jarruttaa (siirryt toiseen palveluun) lautailun yleistymistä liikenteen seassa.

Saksassa laudan käyttö kiellettiin toukokuussa jalkakäytävillä (siirryt toiseen palveluun) ja sille asetettiin muitakin rajoituksia. Käytön alaikäraja on 14 vuotta ja sallittu nopeus korkeintaan 20 kilometriä tunnissa

Suomessa vuokrattavat sähköpotkulaudat ilmestyivät laajemmin isoimpiin kaupunkeihin tänä keväänä. Meillä yli 15 kilometriä tunnissa liikkuvat laudat rinnastetaan polkupyöriin, joten niillä ei saa yli 12-vuotias ajaa jalkakäytävällä. Korkein sallittu nopeus on 25 kilometriä tunnissa. Kypäräpakkoa ei ole, mutta sen käyttöä suositellaan.

Sääntöjen sorvaus sähköpotkulautojen käyttöön ei ole pysynyt niiden lisääntymisen perässä. Onnettomuusalttiuden lisäksi inhokkikerrointa kaupungeissa lisää niin meillä kuin muuallakin lautojen holtiton pysäköiminen jalankäytäville ja ajoväylille.

Juttua korjattu 13.6. klo 12.48: Maanantai-iltana sattunut onnettomuus oli ensimmäinen kuolemaan johtanut sähköpotkulautaturma Pariisin kaupungissa.

Lähteet: AFP, Reuters, STT