Hallitus suunnittelee itärajan pienen rajanylityspaikan avaamista turisteille – vain rajatarkastusasema ja 50 rajavartijaa puuttuvat

Parikkalan avaaminen kansainväliselle liikenteelle vaatisi uuden rajatarkastusaseman rakentamisen sekä Suomeen että Venäjälle.

rajavalvonta
Rekka Parikkalan raja-asemalla
Parikkalan rajanyltiyspaikan kautta saapuu Suomeen päivittäin 60-70 kuorma-autoa, jotka kuljettavat pääasiassa puuta, lautaa ja haketta.Kalle Purhonen / Yle

Parikkalan raja-asemalle saapuu Venäjältä puuta kuljettava kuorma-auto keskimäärin kymmenen minuutin välein. Sen verran aikaa kuluu Venäjän puolella sijaitsevalla Syväoron rajanylityspaikalla kuljettajan ja lastin tarkastamiseen. Rajanylityksestä venäläiset perivät kuorma-autoilta 680 ruplan eli noin yhdeksän euron suuruisen maksun.

Rekka Venäjän rajalla
Kuorma-auto lähdössä hakemaan lastia Venäjältä. Kalle Purhonen / Yle

Päivittäin rajanylittäjiä kirjataan hieman yli sata.

– Käytännössä lähes kaikki kuorma-autot kuljettavat puuta, lautoja tai haketta, laskee rajatarkastusta hoitavan Kolmikannan rajavartioaseman päällikkö Olli Laatikainen.

Suomen puolella tarkastukset tapahtuvat viime syksynä paikalla kootussa elementtirakennuksessa, jossa on yksi linja lähtevälle ja toinen saapuvalle liikenteelle. Venäjän puolella tarkastukset tapahtuvat vanhoissa parakeissa, ja työ on hidasta.

Kolmikannan rajavartioaseman päällikkö Olli Laatikainen
Kolmikannan rajavartioaseman päällikkö Olli Laatikainen arvioi, että tänä vuonna Parikkalan rajanylityspaikan kautta kulkee 30 000 ihmistä. Liikenne on lisääntynyt viime vuodesta.Kalle Purhonen / Yle

Parikkalan seudulla on toivottu pitkään rajanylityspaikan statuksen muuttamista tilapäisestä kansainväliseksi rajanylityspaikaksi. Se merkitsisi lisää turisteja Pietarista, kun rajan voisi ylittää ilman erikoislupaa.

Edellinen hallitus ehti tyrmätä rajanylityspaikan avaamisen, mutta uutta toivoa parikkalalaisille tuo rajanylityspaikan päätyminen uuden hallituksen hallitusohjelmaan.

Parikkalan raja-asema
Parikkala - Syväoron rajanylityspaikalla Suomen ja Venäjän rajatarkastusasemien välinen etäisyys on muutamia satoja metrejä. Kalle Purhonen / Yle

Ei rajavartijoita eikä rahaa Parikkalaan

Tähän asti Parikkalan rajanylityspaikan avaamisen on estänyt pula rajavartijoista sekä rahasta.

– Riippuen aukioloajasta ja liikennemäärästä me tarvitsisimme jopa 50 rajavartijaa Parikkalaan, sanoo Kaakkois-Suomen rajavartioston komentaja Ismo Kurki.

Kaakkois-Suomen rajavartioston komentaja Ismo Kurki
Kaakkois-Suomen rajavartioston komentaja Ismo Kurki sanoo, että Parikkalan tilapäisen rajanylityspaikan muuttaminen kansainväliseksi rajanyltiyspaikaksi vaatii noin 50 rajavartijan palkkaamisen.Kalle Purhonen / Yle

Tänä vuonna rajavartiosto saa 110 uutta rajavartijaa, mutta uudet virat menevät Imatran, Lappeenrannan Nuijamaan ja Vaalimaan rajanylityspaikkojen ruuhkien helpottamiseen.

– Imatralle on rakennettu miljoonalla eurolla kaistatarkastuskenttä, mutta sitä pystytään pitämään auki vain lauantaisin, sanoo Ismo Kurki.

Hallituksen päätös Parikkalan rajanylityspaikan avaamisesta edellyttääkin lisävirkojen myöntämistä Rajavartiolaitokselle, sekä rahoitusta uuden rajatarkastusaseman rakentamiseen. Kustannukset ovat jopa kymmenen miljoonaa euroa.

Vaihtoehtoinen malli lykkäisi avaamista muutamalla vuodella

Parikkalan kunnanjohtajan Vesa Huuskosen mielestä Parikkalan rajanylityspaikka voitaisiin avata henkilöliikenteelle vaiheittain, jolloin aluksi selviydyttäisiin ilman lisävirkojen perustamista ja uuden rajatarkastusaseman rakentamista.

– Tuotaisiin puutavaraa hieman nykyistä enemmän ja sallittaisiin esimerkiksi kotiseutumatkailijoiden käynti Laatokan ja Saimaan välisellä kannaksella, pohtii kunnanjohtaja Vesa Huuskonen.

Parikkalan kunnanjohtaja Vesa Huuskonen
Parikkalan kunnanjohtajan Vesa Huuskosen mielestä Parikkalan rajanylityspaikka voitaisiin avata vaiheittain vuoteen 2025 mennessä. Kalle Purhonen / Yle

Rajaliikenne Parikkala-Syväoron kautta on nykyisin mahdollista erikoisluvalla arkisin kello 9-20 välillä. Aukioloaikaa pidennettäisiin parin vuoden kuluessa ja kansainväliseksi rajanylityspaikka muutettaisiin vuonna 2025.

– Silloin myös tiedetään, minkälaiseksi EU:n ja Venäjän sekä Suomen ja Venäjän suhteet ovat muodostuneet, sanoo Huuskonen.

Huuskonen myöntää, ettei aika ole juuri nyt otollisin uuden rajanylityspaikan avaamiseen.

Laatokan länsipuolelle venäläisten lomakyliä

Karjalan kannakselle ja Karjalan tasavaltaan rakennetaan parhaillaan useita hotelleja ja lomakyliä venäläisturisteille. Niiden valmistumisen odotetaan lisäävän myös matkailijoiden kiinnostusta tulla Suomeen Parikkala-Syväoron kautta.

Asiakas Parikkalan raja-aseman tullissa
Parikkalan rajatarkastusasemalla on yksi tarkastuslinja lähteville ja saapuville matkustajille. Kalle Purhonen / Yle

Venäjällä on muutoinkin investoitu Laatokan länsipuolella maanteiden kunnostamiseen. Syväoroon johtaa nyt hyväkuntoinen maantie.

– Pietarilaisille on valmistunut nelikaistainen moottoritie, joka vie kaupungista pitkälle pohjoiseen. Ei tarvitse enää kiertää Viipurin kautta päästäkseen Suomeen, sanoo parikkalalaisia yrityksiä edustavan Laatokan Lankku Oy:n toimitusjohtaja Pekka Paakkinen.