Kotka selvitti, paljonko kauan kaivattu Karhulan kanjonin kattaminen maksaisi: hinta-arvio yli 20 miljoonaa euroa

Kanjoniselvitys antaa vauhtia keskustelulle ja osoittaa myös suuntaa rakentamisessa tarvittaville kumppaneille.

Karhula (Kotka)
Karhulan kanjoni eli valtatie 7 Karhulan taajaman läpi
Karhulan keskustan läpi menevän E 18 -moottoritien ympäristöä pidetään meluisana ja pölyisenä.Antro Valo / Yle

Moottoritien kattamissuunnitelmat Karhulan keskustassa alkavat hahmottua.

Kotkan kaupunki on laatinut selvityksen, jossa on tutkittu useita vaihtoehtoja pitkään kaupungissa keskustellusta ajatuksesta.

Massiivisin ja kallein vaihtoehto olisi kattaa Karhulan kanjoniksi kutsuttu väylä kokonaan, jolloin moottoritie kulkisi muutaman sadan metrin matkan tunnelissa. Katteen päälle voitaisiin rakentaa esimerkiksi liikerakennuksia.

havainnekuva Karhulan kanjonin kattamisesta kokonaan tunnelina
Havainnekuva, jossa Karhulan kanjoni on katettu kokonaan tunnelina.Kotkan kaupunki

Alustavan arvion mukaan kanjonin kattaminen kokonaan maksaisi 23–28 miljoonaa euroa.

Kotkan kaupunkisuunnittelun laatimassa selvityksessä on tutkittu myös esimerkkivaihtoehtoja, joissa kanjoni katettaisiin vain osittain. Näissä vaihtoehdoissa moottoritien ylittäisi yksi tai useampi silta. Kustannuksiltaan siltavaihtoehdot olisivat 6–11,8 miljoonaa euroa.

Parannuksia ilman kattamista?

Kaupunki selvitti myös vaihtoehtoa, jossa E18-moottoritien halkaiseman Karhulan keskustan viihtyvyyttä kohennettaisiin ilman kattamista parantamalla meluntorjuntaa sekä uudistamalla katuja ja viheralueita. Tämän niin sanotun nollavaihtoehdon kustannukset olisivat parin miljoonan euron luokkaa.

Moottoritiekanjonin kattaminen Karhulan keskustassa on puhuttanut kaupunkilaisia käytännössä siitä lähtien, kun väylä valmistui 1970-luvun alussa.

havainnekuva, Karhulan kanjoni katettu osittain silloilla ja viheralueilla
Havainnekuva, jossa Karhulan kanjoni on osittain katettu silloilla.Kotkan kaupunki

Vuosien varrella Kotkassa on muutamia kertoja yritetty saada kanjoni katettua muun muassa kauppakeskussuunnitelmien avulla.

Asukaskyselyjen perusteella moni karhulalainen toivoo kanjonin kattamista. Aluetta pidetään muun muassa meluisana ja pölyisenä.

Kotkan kaupunki jatkaa moottoritien kattamiseen sekä Karhulan keskustan kehittämiseen liittyvien selvitysten tekemistä ensi syksynä.