Ensimmäisen autonsa rippilahjarahoilla hankkinut 19-vuotias Eetu Latvala haluaa päästä rallissa pitkälle – kipinä syttyi 3-vuotiaana Jyväskylässä

Vahvat taustajoukot voivat viedä taitavan kuskin pitkälle, mutta ilman rahaa tie menestykseen tyssää helposti.

ralliautoilu
Eetu Latvala
Eetu Latvalalla on unelma päästä ajamaan SM-ralli kokonaisuudessaan. Rallin ajaminen on kuitenkin kallista lystiä - sarjan ajaminen vaatii kymmenien tuhansien eurojen panostuksia.

Seinäjokelainen Eetu Latvala vetää päällensä haalarit ja painaa kypärän päähänsä viileässä kesäillassa. 19-vuotiaalla rallikuskilla on pari tuntia aikaa harjoitella muiden joukossa Ylistaron testipätkällä.

19-vuotias Latvala ottaa osaa ensimmäiseen SM4-osakilpailuunsa Seinäjoella Pohjanmaa Rallissa tulevana viikonloppuna. Takana on esimerkiksi muutamia junnukisoja, ja Latvala on ajanut rallia vasta verrattain vähän aikaa.

Moni aloittaa ralliharrastuksen jo tenavana, Latvala vasta 16-vuotiaana.

Eetu Latvalan autoa säädetään
Latvala sanoo perheen lisäksi kavereiden tukevan ralliharrastusta. Ylistarossa huoltojoukoissa hänellä oli mukanaan Juho Haapala (vas.).Mirva Ekman/Yle

– On noilla jääradoilla ja peltoautoilla tullut rääsättyä, mutta ensimmäisen ralliauton laitoin rippikoulurahoilla. Olen siis aloittanut ajamisen itsenäisesti monista poiketen, Latvala kertoo.

3-vuotiaana hän kertoo olleensa ensimmäistä kertaa Jyväskylän rallissa.

– Olin sanonut palatessa äidille, että kyllä oli lapsellista touhua. Siitä se kuitenkin lähti, Latvala virnuilee.

Huippukuskejakin tippuu

Huoltomiehenä, toimitsijana ja kartturina pitkän uran rallin parissa tehnyt ja parhaillaan Pohjanmaa Rallin kilpailunjohtajana toimiva Erkki Hemminki tietää, ettei kovin moni nouse rallissa menestykseen asti.

– Suomessa on paljon hyviä kuskeja, mutta ei rahaa. Jopa huippukuljettajia on tippunut siksi, ettei ole ollut varaa jatkaa, Hemminki harmittelee.

Eetu Latvala ajaa
Ensimmäisen ralliauton Latvala laittoi rippirahoillaan. Tällä hetkellä alla on Honda Civic Type R.Mirva Ekman/Yle

Rahaa palaa aluksi myös näyttöjen keräämiseen, koska yhteistyökumppanitkin pitäisi ensin vakuuttaa omista taidoista.

Huipulle asti pääsevät vain harvat, mutta SM-tasollekin voi Hemmingin mukaan nousta ehkä vain muutama sadasta. Menestykseen vaaditaan paljon työtä: vahvat tukijoukot, osaamista ja taitoa, rahaa ja omaa tahtoa, sekä ripaus lisäksi tuuria.

Esimerkiksi SM1-sarjassa rahaa voi palaa kymmeniä tuhansia euroja per kisa. Kuluvia ja kalliitakin osia on autossa paljon renkaita myöten ja autoja huolletaan tiheään.

Erilaisia hevosvoimia

Latvala kertoo suvussaan olevan lähinnä hevosurheilutaustaa ja sanoo olevansa itse ensimmäinen moottoriurheilusta innostunut.

– Paappa sanoi, että pistä tuo ralliauto pois ja laitetaan hevonen tilalle. En siitä sitten innostunut, hymyilee Latvala.

Pohjanmaa Rallin lisäksi Latvala aikoo osallistua tänä kesänä Vetomies-kilpailuun Jyväskylässä. Seuraava haave on päästä kiertämään SM-rallin sarja kokonaisuudessaan kenties jo ensi vuonna.

Eetu Latvala
Latvala valitsi toisenlaiset hevosvoimat alleen.Mirva Ekman/Yle

Haaveen saavuttamiseksi nuori mies tarvitsee kuitenkin lisää tukijoita, vaikka häneltä itseltään sisua työnteon suhteen löytyykin. Hän laittoi toiminimen pystyyn jo pari vuotta sitten ja sen lisäksi käy myös päivätöissä. Myös perhe tukee tavoitteita.

– Kyllä joka ikinen sentti menee tähän touhuun. En ole kuitenkaan laittanut tulevaisuutta tämän varaan, vaikka unelmia onkin, että pääsisi vielä pitkälle, Latvala kuittaa.