Robottibussia koeponnistetaan jo Hämeenlinnassa – kuskittoman bussin kyytiin pääsee elokuussa

Itseohjautuvan pikkubussin pitää ensin kerätä tietoja ajoreitistään, ennen kuin matkustajat pääsevät mukaan.

Itseohjautuvat linja-autot
MUJI ja Sensible 4 ovat yhdistäneet osaamisensa kehittääkseen maailman ensimmäisen kaikissa sääolosuhteissa toimivan, tyylikkään robottibussin.
MUJI ja Sensible 4 ovat yhdistäneet osaamisensa kehittääkseen maailman ensimmäisen kaikissa sääolosuhteissa toimivan, tyylikkään robottibussin.MUJI

Robottibussia testataan Hämeen ammattikorkeakoulun kampuksella Hämeenlinnassa tänä kesänä. Ensimmäiset koeajot itseohjautuvalla Gacha-pikkubussilla ovat jo alkaneet Visamäessä.

Ilman kuljettajaa liikkuva sähköbussi on suomalaisen Sensible4-yrityksen ja japanilaisen MUJIn yhteistyön tulos. Pilotissa ovat mukana muun muassa Hämeen ja Lahden ammattikorkeakoulut ja Hämeenlinnan kaupunki. Sensible4:n toimitusjohtaja Harri Santamala kertoo, että tässä vaiheessa tehdään ensimmäisiä datakeruita tulevaa pilottia varten.

– Bussi on sähköinen ja siinä on erityyppisiä antureita, joiden dataa yhdistellään ja käytetään hyväksi paikantamisessa ja kohteiden hahmotuksessa. Tiedot sitten ohjaavat bussia.

Nyt siis kerätään autonomisen bussin antureilla ympäristöstä dataa, josta luodaan kartta, joka sisältää tiedon, missä pitää mennä: eli missä tie on ja millaisia liikennesääntöjä siellä on.

Bussi kulkee maksimissaan 40 kilometrin tuntinopeudella. Siinä ei ole varsinaista etu- tai takapäätä, vaan se pystyy kulkemaan yhtä näppärästi molempiin suuntiin.

Ammattikorkeakoulut vahvasti mukana

Kartoitusta on tehty yhteistyössä eteläisen Hämeen ammattikorkeakoulujen kanssa. Jo viime syksynä HAMKin kampuksella pyöri pari autonomista Renaultia. Yhtiön tarkoituksena on kehittää Suomen oloihin soveltuvia autonomisia ajoneuvoja.

– Tavoitteena on saada toimialaa eteenpäin kohti tilannetta, että nämä tulevat osaksi julkisen liikenteen matkaketjuja, kertoo Santamala.

Lahden ammattikorkeakoulu on mukana ajoneuvon muotoilussa ja käyttäjälähtöisessä suunnittelussa.

– Alkuperäiset mitat ja speksit tehtiin LAMKin kanssa yhteistyössä. Bussissa on kymmenen istuinpaikkaa ja kuusi seisomapaikkaa, ja niiden tilajaottelu on LAMKin kanssa ratkottu asia.

Alkuvaiheessa Lahden amk:n tiloissa oli täysikokoinen puubussi tilankäyttömallina yhdessä huoneessa. Siellä pystyttiin kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja bussiin sisäänmenoon ja ihmisten mahtumiseen mukaan.

Näinä päivinä robottibussipilotti alkaa Espoon Otaniemessä. Robottibussin kyytiin pääsee Hämeenlinnassa sen jälkeen, noin puolentoista kuukauden kuluttua. Bussia on tarkoitus testata myös Vantaalla.

– Turvallisuus on tärkeintä ja ennen kuin operointi alkaa, meillä menee muutama viikko testaamiseen. Luultavasti elokuun puolella ollaan Hämeenlinnassa, Harri Santamala ennustaa.