Imatranajo vaatinut vuosien varrella neljä kuolonuhria: "Ikäviä onnettomuuksia joskus sattuu"

Sveitsiläiskilpailija menehtyi sadekelin kilpailussa lauantaina.

Imatranajo
Kilpailijat lähtöruudukossa
Sunnuntain kilpailut käytiin poutasäässä.Kari Saastamoinen / Yle

Lauantaista ratamoottoripyöräkilpailua ajettiin sateessa Imatran katuradalla, kun kilpailu yhtäkkiä keskeytettiin muutama kierros ennen ruutulippua. Lappeenrantalainen Tomi Vainikka ja helsinkiläinen Heimo Märkälä seurasivat kisaa pääsuoran katsomosta.

– Nähtiin kaatuminen nopeasti näytöltä ja ihmeteltiin, miten on mahtanut käydä. Aika pahannäköinen. Kuski makasi siellä, Vainikka kuvailee.

Onnettomuuskuvia näytettiin tapahtuman näytöillä vain muutamia sekunteja. Yleisö saattoi vain arvailla, mitä "Navetan mutkien" jälkeen suoralla osuudella on tapahtunut.

– Valitettavasti onnettomuudet kuuluvat tähän lajiin, Vainikka ja Märkälä toteavat.

Kilpailija osui valopylvääseen

Imatranajon organisaatio vahvisti sunnuntaina, että lauantaisessa onnettomuudessa menehtynyt kuljettaja oli sveitsiläinen Mathias Gnägi, 32.

– Kuljettaja ajoi kilpailussa yhdeksäntenä. Edellä ajavaan sekä takana ajavaan oli kymmenen sekunnin väli, kun hän pienellä suoralla menetti pyöränsä hallinnan, kaatui ja loukkasi itsensä, kertaa Moottoriliiton puheenjohtaja Tapio Nevala.

Kuljettaja liukui valopylvästä päin ennen Pietarintielle kääntyvää mutkaa. Kilpailu keskeytettiin välittömästi onnettomuuden jälkeen. Gnägi menehtyi saamiinsa vammoihin Etelä-Karjalan keskussairaalassa

Kilpailun järjestäjä Imatran Moottorikerho ja lajin kattojärjestö Suomen Moottoriliitto ottavat osaa kilpailijan omaisten ja kanssakilpailijoiden suruun..

Sivuvaunuluokan kilpailija onnettomuuspaikan kohdalla
Onnettomuus sattui Imatranajon katuradalla ennen Pietarintien risteystä. Onnettomuuden jälkeen poistettu valopylväs sijaitsi kuvan keskikohdassa. Kuvan kilpailija ei liity tapaukseen.Kari Saastamoinen / Yle

Sade kuuluu ratamoottoripyöräilyyn

Moottoriliiton Nevalan mukaan sade ei ollut niin rankka, että kisa olisi pitänyt peruuttaa.

– Road racingia ajetaan perinteisesti myös sateella. Kyllä tämä oli vain ikävä onnettomuus, joita aina joskus sattuu.

Moottoriliitto perusti tutkijalautakunnan selvittämään, mikä onnettomuuden aiheutti ja kuinka sellainen voidaan jatkossa välttää. Myös Kaakkois-Suomen poliisi tutkii onnettomuutta.

Kisaviikonloppu jatkui normaalisti sunnuntaina.

– Kilpailijoiden kanssa keskusteltiin asiasta aamulla. He halusivat yksimielisesti kunnioittaa menehtynyttä kilpailijaa ja jatkaa kilpailua normaalisti, Nevala kertoo.

Pylväs, johon kilpailija osui, oli poistettu sunnuntain ajoihin mennessä.

"Rata on turvallisempi kuin vuosia sitten"

Mathias Gnägi on kolmas Imatranajossa kuollut kuljettaja. Englantilainen Vernon Cottle menehtyi vuonna 1964 ja skotlantilainen Jock Taylor vuonna 1982.

Vuonna 1986 surmansa sai yleisössä ollut poika. Tämä onnettomuus päätti tapahtuman järjestämisen Imatran katuradalla, kunnes Imatranajo teki paluun kolme vuotta sitten IRRC-luokan osakilpailuna.

Moottoriliiton puheenjohtaja Tapio Nevala ei näe, että lauantain onnettomuus vaikuttaisi Imatranajon järjestämiseen tulevaisuudessa.

– Ei tätä voi edes verrata siihen aikaan. Rata on nyt paljon turvallisempi kuin vuosia sitten. Totta kai katuratakilpailuun liittyy enemmän riskejä kuin varsinaisilla radoilla ajettaviin kilpailuihin.

Imatranajossa kuolleiden kuljettajien muistokivet
Radan varressa on muistokivet kahdelle Imatranajossa kuolleelle kilpailijalle.Kari Saastamoinen / Yle