Ihmiset panostavat juhannuksena ruokaan – "Soijanakki ei ole vielä korvannut grillimakkaraa"

Uudet perunat, punainen liha ja grillimakkara ovat juhannuspöydän kunkkuja.

juhannus
Raakamakkaroita ja grillimakkaroita grillissä.
Ei ole grillimakkaran voittanutta juhannuksena. Vesa Sundqvist / Yle

Juhannusviikko on ruokakaupoille suurta sesonkia, jolloin kaupan hyllyt täyttyvät ja tyhjenevät kovaan tahtiin. Kajaanin Prisman johtaja Pasi Piiraisen mukaan kaupan myynnissä näkyy, että suomalaiset panostavat nimenomaan ruokaan.

– Juhannuksella on selkeä vaikutus ruoan myyntiin. Juhannusviikolla on kiirettä ja torstai lienee se kaikkein kiireisin päivä, kun ihmiset ostavat jääkaappeja täyteen, Piirainen sanoo.

Lämpimät kelit nostavat luonnollisesti muun muassa jäätelön, grilliruoan, varhaisperunoiden, hyttyskarkotteiden ja kesälelujen myyntiä. Prismassa ollaan valmistauduttu loppuviikon kiireisiin lisäämällä henkilökunnan määrää ja tekemällä normaalia suurempia tilauksia. Tilauksia suunnitellaan edellisen juhannuksen mallilla, uutuus- ja trendituotteita unohtamatta.

– Vähän jännittää, että miten omat arviot pitää paikkansa ja miten teollisuudessa voidaan pitää huolta toimitusvarmuudesta, Piirainen sanoo.

Kasvisruoan ja lihankorvikkeiden myynti on jatkuvassa nousussa, mutta perinteinen punainen liha ja grillimakkara pitävät pintansa juhannuspöydässä.

– Soijanakki ei ole vielä korvannut grillimakkaraa, vaikka menekkiä on kokoajan enemmän. Juhannuspöytään ostetaan varsinkin varhaisperunoita, kalaa ja grillattavaa.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)