Kouvolan, Kotkan ja Haminan väliset rataosuudet saamassa lähes sata miljoonaa euroa – Satamajohtaja: "Lobbaus lopulta palkitaan"

Määrärahasta kolme miljoonaa euroa tulisi tälle vuodelle.

rautatieliikenne
Kotolahden ratapiha
Pyry Sarkiola / Yle

Hallitus esittää tiistaina julkaistussa lisätalousarviossa 98 miljoonaa euroa Kouvolan, Kotkan ja Haminan välisten rataosuuksien parantamiseen.

Tälle vuodelle liikenteen kehittämiseen on tulossa kaikkiaan runsaan 70 miljoonan euron määräraha. Kouvolan, Kotkan ja Haminan välisen rataosuuden parantamiseen on tänä vuonna tulossa kolme miljoonaa euroa.

Raha tulee tarpeeseen, sillä esimerkiksi tavarajunille on jouduttu etsimään tilapäisiä säilytyspaikkoja, kun ne eivät ole mahtuneet Kotkan satamaan purettaviksi. Kouvolan ja Kotkan välinen rataosuus on Suomen vilkkaimpia tavaraliikenteen väyliä.

Haminan–Kotkan sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski iloitsee uutisesta. Hän arvioi, että raami riittäisi koko välin parantamiseen siten, kuin asiaa on ajettu ja toivottu.

Naskin mukaan heidän ajamaansa pakettiin kuuluu kaksoisraide Kouvolan, Haminan ja Kotkan välille satamiin, akselipainon nostaminen 22,5 tonnista 25 tonniin ja Kotolahden ratapihan rakentamisen loppuunsaattaminen.

– Sen paketin arvo oli meidän arvioissa noin 70 miljoonaa. Näyttäisi, että siihen se riittää. Sitten en tiedä, onko mukana jotain turvalaitteita tai muuta.

Naski huomauttaa, että hallituksen tiedotustilaisuudessa ei vielä yksilöity, kuinka raha olisi tarkoitus kohdentaa. Raami näyttäisi kuitenkin riittävän kattamaan toivotut parannukset.

Lobbaus tuottaa vihdoin tulosta

Liikennevirasto on aiemmin selvittänyt rautateiden kestävyyden parantamista. Selvitystä tehtiin Kouvolan ja Kotkan välisellä rataosuudella. Liikennevirasto tutki radan tukirakennelmien tarvetta akselipainon nostamiseksi 25 tonniin. Isommissa ja painavimmissa junanvaunuissa rautateillä voisi kulkea nykyistä enemmän tavaraa yhdellä kertaa satamien kautta vientiin.

Kaksoisraidetta Haminan–Kotkan satamassa on toivottu koko Kouvolan ja Kotkan välille. Myös Kotolahden ratapihan loppuun rakentamisesta on puhuttu pitkään.

Alueella on Naskin mukaan vieraillut paljon ministereitä valtionhallinnosta kuten hallituksen lisätalousarviota tiistaina esitellyt valtionvarainministeri Mika Lintilä (kesk.).

– Hän sanoi itsekin, että ohhoh, että onpa tukkeessa, tämähän pitää saada hallitusohjelmaan.

Lisäksi Naski uskoo, että tilanteen hyvin tunteva kotkalainen ministeri Sirpa Paatero (sd.) on vaikuttanut siihen, että asia laajemmin on hallituksessa otettu vakavasti. Naski kertoo, että lobbausta rataosuuden puolesta on tehty vuosia eri kanavien kautta suoraan ja yhteistyökumppanien kanssa.

– Sekin on hienoa asia, että nähdään, että lobbaus lopulta palkitaan, vaikka se vie välillä todella pitkään.

"Kolme miljoonaa hyvä alku"

Myös kouvolalainen kansanedustaja Paula Werning (sd.) on tyytyväinen Kouvolan, Kotkan ja Haminan välisen rataosuuden huomioimisesta hallituksen lisätalousarvioesityksessä ja arvioi sen tarkoittavan juuri merkityksellisen kaksoisraiteen saamista Kouvolan ja Kotkan välille.

Kymenlaakson maakuntajohtaja Jaakko Mikkola iloitsee myös siitä, että pitkä työ Kouvola–Kotka-radan parantamisesta kantaa nyt hedelmää.

Kolmen miljoonan euron määräraha tälle vuodelle on maakuntajohtajan mukaan hyvä alku.

Nyt päätettyihin hankkeisiin ei sisälly nopeita ratahankkeita itään, pohjoiseen ja länteen. Nämä laitetaan liikkeelle erillisellä päätöksellä ottaen huomioon kunkin hankkeen tämänhetkinen suunnittelutilanne.

Itään suuntautuvasta radasta Mikkola toteaa, että se täytyy pitää samalla viivalla muiden suurten ratahankkeiden kanssa.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin mukaan itään suuntautuvasta nopeasta radasta päätetään myöhemmin.