Riittävä proteiinin saanti ehkäisee vanhuusiän haurastumista

Proteiinin riittävä saanti auttaa myös lihaskunnon ylläpitämisessä.

ravitsemus
Broilerin rintafileitä kaupan lihatiskillä.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Riittävän proteiinipitoinen ruokavalio ehkäisee vanhuuteen liittyvää haurastumista, osoittaa Itä-Suomen yliopiston ja Kuopion yliopistollisen sairaalan tutkimus. (siirryt toiseen palveluun)

Tutkimukseen osallistui 440, iältään 65–72-vuotiasta naista kuopiolaisesta OSTPRE-FPS -tutkimuksesta.

Tutkimuksessa havaittiin, että haurastumisen ja sen esiasteen riski oli pienempi naisilla, jotka saivat ruokavaliostaan riittävästi proteiinia. Riittäväksi saanniksi määriteltiin pohjoismaisten ravitsemussuositusten mukaisesti 1,1 grammaa proteiinia painokiloa kohden päivässä.

– Riittävä proteiinin saanti on tärkeä osa ikääntyneiden terveellistä ravitsemusta. Se auttaa lihaskunnon ylläpitämisessä ja voi näiden tulosten mukaan myös estää haurastumista, yliopistonlehtori Arja Erkkilä toteaa Itä-Suomen yliopiston tiedotteessa.

Tulokset julkaistiin European Journal of Nutrition -lehdessä.

Vanhuuden haurastumiseen ja raihnaisuuteen liittyy suurentunut riski liikuntakyvyn rajoittumiseen, kaatumisiin, murtumiin, sairastavuuteen ja kuolleisuuteen. Haurastumisen taustalla voi olla virheellinen ravitsemus, joka tarkoittaa epätasapainoista ravintoaineiden saantia.

Suositeltava 1,1 grammaa proteiinia painokiloa kohti tarkoittaa 70 kilon painoiselle henkilölle vähintään 80 grammaa proteiinia päivässä.

Annoksessa broilerin rintafilettä on noin 25 grammaa, yhdessä kananmunassa seitsemän grammaa ja kahdessa viipaleessa täysjyväleipää kuusi grammaa proteiinia.