Alkon myynti lähes kaksinkertaistuu juhannuksena – vodka, rosee- ja kuohuviinit suomalaisten suosikkeja

Alkossa on juhannuksen alla niin paljon asiakkaita, että osa toimistotyöntekijöistä jalkautuu ruuhka-avuksi myymälöihin.

Alkoholi- ja muiden juomien vähittäiskauppa
Alkon viinahyllyjä Kuopion Sokoksen Alko
Väkevien myynti on kokonaisuudessaan laskussa, mutta juhannuksena lainalaisuudet unohtuvat.Petra Husu / Yle

Lähestyvä juhannus lisää kiirettä Alkon myymälöissä läpi Suomen.

Esimerkiksi Itä-Suomen aluetoimiston aluepäällikkö Jari Hiekkataipale tekee tänään erilaisen työpäivän. Hän on menossa ruuhka-avuksi Jyväskylän myymälään.

– Väkeä jalkautuu myymälöihin pääkonttoria myöten. Itsekin lähden lähinnä hyllyttämään tuotteita ja palvelemaan asiakkaita, Hiekkataipale sanoo.

Maustettujen vodkien myynti kasvaa 80 %

Juhannus näkyy Alkon myyntitilastoissa aina selkeänä piikkinä, vaikka kansalaisten suosikkijuomat ovatkin hieman vaihdelleet vuosien varrella.

Esimerkiksi väkevien juomien myynti Suomessa on laskenut tasaisesti jo 10 vuotta, mutta juhannuksena luotetaan edelleen kirkkaaseen.

– Jos verrataan juhannusta tavalliseen kesäviikonloppuun, maustettujen vodkien myynti nousee 78 prosenttia, maustettujen viinien 72 prosenttia ja maustamattomien vodkien noin 30 prosenttia, Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna luettelee.

Kaksi miljoonaa litraa

Myös muiden alkoholijuomien kohdalla kysyntä kasvaa selvästi.

Viime vuoden juhannuksena roseeviinien myynti kasvoi normaaliin kesäviikonloppuun verrattuna yli 60 prosenttia, puna- ja valkoviinien noin 40 prosenttia ja kuohuviinien 72 prosenttia.

Kesällä Suomen Alkoissa myydään tavallisen viikon aikana noin 1,2 miljoonaa litraa alkoholia, mutta juhannusviikolla määrä nousee 2 miljoonaan litraan.