Otkes havaitsi vakavia puutteita tšekkiläiskoneen evakuoinnissa – matkustajat olisivat voineet imeytyä moottoriin

onnettomuustutkinta
Evakuoitu tsekkiläinen lentokone Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Viime kesänä Helsingistä Prahaan lähdössä ollut kone jouduttiin evakuoimaan matkustamoon ilmestyneen savun vuoksi. Roni Rekomaa / Lehtikuva

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on havainnut vakavia puutteita vajaa vuosi sitten sattuneen tšekkiläisen matkustajakoneen evakuoinnissa.

Helsingistä Prahaan lähdössä ollut kone jouduttiin evakuoimaan matkustamoon ilmestyneen savun vuoksi, kun kone oli rullaamassa kohti kiitotietä.

Otkesin tutkinnan mukaan koneen henkilöstön toiminnassa oli puutteita muun muassa siksi, että koneen päällikkö ei antanut varsinaista evakuointikuulutusta, eikä muutoinkaan toiminut tilanteen vaatimassa järjestyksessä.

Moottorit käynissä evakuoinnin aikana

– Tutkinnassa ilmeni, että lentoyhtiöiden tulisi kouluttaa henkilökuntaansa säännöllisesti myös yllättäviin evakuointitilanteisiin, linjaa ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

Koneen päällikkö esimerkiksi kytki aluksi evakuointisignaalin päälle, vaikka koneen moottorit olivat vielä käynnissä. Tämä aiheutti matkustajille turvallisuusriskin, sillä he olisivat voineet imeytyä moottoriin, koska matkustamon ovet avattiin samaa aikaan.

Koneessa oli 135 matkustajaa ja viisi miehistön jäsentä. Matkustajista 26 sai evakuoinnissa lieviä vammoja.

Lentoliikenteen annettiin jatkua

– Tutkinnassa ilmeni, että lentoyhtiöiden tulisi kouluttaa henkilökuntaansa säännöllisesti myös yllättäviin evakuointitilanteisiin, ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen linjaa.

Tutkinnassa selvisi, että Helsinki-Vantaan lentoasemalla ei ollut toimivaa menettelyä, jolla pelastusyksiköt olisivat päässeet välittömästi liikennealueella olevalle onnettomuuspaikalle. Lentoliikenteen annettiin jatkua, joten pelastajat joutuivat ajamaan tapahtumapaikalle huoltoteitä, joka hidasti perille pääsyä. Järjestelyjä on sittemmin parannettu.

Matkatavarat pitäisi jättää koneeseen

Aaltonen muistuttaa vielä, että matkustajien tulee evakuoinnissa noudattaa käsimatkatavaroista annettuja ohjeita ja jättää ne paikalleen.

– Onnettomuustilanteessa matkatavaroiden itsekäs noukkiminen voi johtaa loukkaantumisiin ja jopa kuolemiin.

Otkes huomauttaa, että tulipalo tai sen epäily on aina erittäin vakava ja vaarallinen tilanne lentokoneessa.

Otkesin mukaan myös lentokonevalmistaja Airbusin tulisi arvioida uudelleen evakuointiohjeistustaan.

Juttua päivitetty kauttaaltaan kello 16.43.

Lue aiheesta lisää:

Otkes tutkii tšekkiläiskoneen tapahtumia vakavana vaaratilanteena – "Ei mennyt ollenkaan niin kuin Strömsössä"

Helsinki-Vantaalla evakuoidussa lentokoneessa ei merkkejä tulipalosta – OTKES tutkii vaaratilanteen

Lentokone evakuoitiin savuhavainnon takia Helsinki-Vantaalla – kyydissä 140 ihmistä

Otkes: Laukut haittasivat eilistä matkustajakoneen evakuointia Helsinki-Vantaalla – Paikalla olleet kertovat myös rynnimisestä