HSL:n vyöhykeuudistus on lisännyt metromatkustamista etenkin Espoossa – Uudistus muutti myös matkustajien reittivalintoja

Lähijunissa ja busseissa matkustajamäärät ovat pysyneet ennallaan.

Helsingin seudun liikenne (HSL)
matkustajia menossa metroon
Marja Väänänen / Yle

Metrolla matkustaminen on lisääntynyt etenkin Espoossa HSL:n vyöhykeuudistuksen myötä.

HSL:n uudet vyöhykkeet otettiin käyttöön huhtikuun lopulla. Metron matkustajamäärä kasvoi Espoossa sijaitsevilla asemilla toukokuussa 9 prosenttia, HSL kertoo tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun).

Lähijunissa ja busseissa matkustajien kokonaismäärät ovat pysyneet ennallaan. Osa matkustajista on kuitenkin muuttanut matkustusreittejään uudistuksen myötä.

HSL:n mukaan esimerkiksi Vantaan Myyrmäen juna-asemaa käytetään nyt selvästi enemmän, kun taas samalla radalla Helsingin puolella sijaitsevan Malminkartanon aseman käyttö on vähentynyt. Ennen vyöhykeuudistusta Helsingin sisäinen lippu maksoi vähemmän kuin seutulippu.

– Kulkureitit ovat osittain muuttuneet niin, että aiemman edullisimman, mutta mahdollisesti hieman vaikeamman yhteyden sijasta uusi reitti kulkee nyt kätevimmän ja lähimmän aseman kautta, HSL:n ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori kertoo tiedotteessa.

HSL kertoo, että runkobussilinjojen 550 ja 560 osalta suosiota ovat kasvattaneet erityisesti pysäkit, joilta pääsee vaihtamaan lähijunaan tai metroon. Esimerkiksi linjalla 560 itään päin mentäessä Myyrmäestä kyytiin nousevien matkustajien määrä on noussut jopa 65 prosenttia.