Nettiasiointi on joka toiselle suomalaiselle vaikeaa tai mahdotonta

Välttämätöntä asioimista pankeissa ja virastoissa pyritään koko ajan enemmän siirtämään nettiin, mutta käyttöliittymiä suunnitellaan hyvin näkeville nuorille digiasiantuntijoille.

Tampere
Pankin nettisivu kertoo, että sisäänkirjautuminen verkkopankkiin ei onnistunut.
Yle / Jouni Tanninen

Digitaalinen syrjäytyminen uhkaa jo puolta suomalaisista. Tutkimustuloksista kertoo nettisivuillaan Tampereen yliopisto.

Yliopiston sosiaalipolitiikan professori emerita Briitta Koskiaho ehdottaa auttamiskeskuksia, digibussia ja jopa digiministeriä helpottamaan etenkin iäkkäämpien päivittäistä asioiden hoitoa.

Ehdotukset nousivat esiin Koskiahon Ihan pihalla? -tutkimushankkeessa, jonka aihe oli vanhat ihmiset digitaalisen maailman myllerryksessä. Mukana oli 14 koulutettua, yli 75-vuotiasta niin sanottua kansalaistutkijaa Uudeltamaalta, Pirkanmaalta ja Pohjois-Pohjanmaalta.

Tulokset ovat karuja. Myös koulutetut joutuvat vanhetessaan syrjään kehityksestä ja välineistä, joilla voisivat auttaa itse itseään. Toiset ponnistelevat kiivaasti tätä toiseusprosessia vastaan, toiset ovat jo sopeutuneet siihen.

Pankki- ja palveluasiat ovat ylivoimaisia paitsi suurelle vanhusten joukolle, myös osalle nuoria, vammaisia sekä maahanmuuttajia.

Julkisen sektorin auttamishankkeet puolestaan ovat pysyneet enimmäkseen byrokratiakeskeisinä eivätkä osaa lähestyä asioita todellisen tarvitsijan kannalta.