Samanlainen myyntipakkaus ei takaa samanmakuista sisältöä – EU-komission selvitys: Merkkituotteiden koostumuksessa eroja eri maissa

EU-komissio ei kuitenkaan löytänyt todisteita siitä, että Itä-Euroopassa myytäisiin heikompaa laatua kuin Länsi-Euroopassa.

Euroopan unioni
Ovitetut kylmäkalusteet maksavat itsensä takaisin jopa parissa vuodessa.
Lähes kolmasosa komission tutkimista merkkielintarvikkeista eroaa sisällöltään eri maissa, vaikka tuote myydään täysin tai lähes samannäköisessä pakkauksessa.Kalle Niskala / Yle

EU-komission julkaisema laaja selvitys (siirryt toiseen palveluun) todistaa monen eurooppalaisen suussaan jo maistaman asian. Sama merkkituote maistuu usein erilaiselta riippuen siitä, missä EU-maassa sitä nauttii.

Lähes kolmasosa komission tutkimista merkkielintarvikkeista eroaa sisällöltään eri maissa, vaikka tuote myydään täysin tai lähes samannäköisessä pakkauksessa. Eri maissa myytävien tuotteiden välillä on eroja esimerkiksi lihapitoisuudessa, rasvan määrässä ja makeutusainevalikoimassa.

EU-komission selvityksessä tutkittiin 128 eri elintarviketta, joita myydään 19 eri EU-maassa. Tutkituista tuotteista yhdeksässä prosentissa pakkaus oli identtinen, mutta sisältö vaihteli. 22 prosentissa tuotteista pakkaus oli lähes samannäköinen, mutta sisältö vaihteli.

Selvityksessä ei kuitenkaan löydetty todisteita usein toistetulle väitteelle siitä, että Itä-Euroopassa myytäisiin heikkolaatuisempia merkkielintarvikkeita kuin Länsi-Euroopassa.

– Jotkut eurooppalaiset ovat kokeneet, että heidän ostamiensa merkkielintarvikkeiden välillä on eroja, että ne ovat ehkä heikompilaatuisia kuin muualla saatavilla olevat. Vaikka olen iloinen siitä, että todisteita idän ja lännen välisestä jaosta ei löytynyt merkkielintarvikkeiden koostumuksen suhteen, olen kuitenkin huolissani siitä, että tutkimus paljasti, että jopa kolmasosassa testatuista tuotteista koostumus oli erilainen, vaikka tuotemerkki oli sama tai samankaltainen, sanoo yhteisestä tutkimuskeskuksesta vastaava komissaari Tibor Navracsics.

EU-lainsäädännön mukaan koostumukseltaan tai ominaisuuksiltaan erilaisen tuotteen markkinoiminen samanlaisena toisessa jäsenvaltiossa voi johtaa kuluttajia harhaan epäoikeudenmukaisella ja lainvastaisella tavalla.

Lähteet: Reuters