Vastuullisuussertifioidun kahvin määrä on lisääntynyt Suomessa merkittävästi

Finnwatchin vuoden 2016 kahviraportti herätti kahvipaahtimot.

Kahviteollisuus
kahvipapuja astiassa
Eniten vastuullisuussertifioidun kahvin osuutta hankinnoistaan on kasvattanut Paulig.Henrietta Hassinen / Yle

Jo yli puolet suomalaisten kahvipaahtimoiden kahvihankinnoista oli viime vuonna vastuullisuussertifioitua, kertoo yritysten vastuullisuutta tarkkaileva Finnwatch. Paahtimot hankkivat nyt vuosittain yli 45 miljoonaa kiloa enemmän vastuullisuussertifioitua kahvia kuin vuonna 2016.

Eniten vastuullisuussertifioidun kahvin osuutta hankinnoistaan on kasvattanut Paulig, jonka hankinnoista noin 20 prosenttia oli sertifioitua vuonna 2015. Viime vuonna jo 80 prosentilla sen kahveista oli vastuullisuussertifikaatti.

Finnwatchin vuonna 2016 julkaisema raportti on herätellyt suomalaisia kahvipaahtimoita. Raportissa kerrottiin muun muassa, että Suomeen kahvia toimittavilla tiloilla maksetaan elämiseen riittämättömiä palkkoja ja että niissä käytetään lapsityövoimaa. Tiloilla oli havaittu myös syrjintää sekä valtavia rekrytointimaksuja.

Finnwatchin raportin julkaisun jälkeen myös Meira on tehnyt isoja muutoksia vastuullisuustavoitteisiinsa. Yritys aikoo siirtyä sataprosenttisesti vastuullisuussertifioituun kahviin vuoteen 2022 mennessä. Vielä vuonna 2016 kahviraportin julkaisun aikana Meiralta puuttuivat kokonaan sosiaalisen vastuun tavoitteet.

Vuonna 2018 jo 25 prosenttia kaikesta Meiran hankkimasta kahvista oli sertifioitua aiemman reilun prosentin sijaan. Meiran osuus Suomen vähittäiskaupassa myytävästä kahvista on vajaa kolmannes.

Pohjoismaissa toimivan Arvid Nordquistin kaikki kahvihankinnat ovat olleet vastuullisuussertifioituja jo vuodesta 2014 lähtien. Löfbergsin kahvihankinnoista puolestaan noin 52 prosenttia on vastuullisuussertifioitua.

Suomen kahvimarkkinoiden ylivoimaisesti yleisin kahvin sosiaalisen vastuun sertifiointijärjestelmä on UTZ.

Lue lisää:

Suomessa myytävän kahvin takana lapsityötä ja surkeita palkkoja