Ely-keskus: Tallinna-tunnelin ympäristövaikutusten arviointia täsmennettävä

Ely-keskuksen mukaan arvioinnissa tulee esittää perustelut hankkeen eri vaihtoehtojen linjauksille.

Junatunneli
Tallinna kaupunkikuvaa mereltä käsin.
Henrietta Hassinen / Yle

Suomen ja Viron välille havitellun rautatietunnelin ympäristövaikutusten arviointia on täsmennettävä, sanoo Uudenmaan ely-keskus.

Ely-keskus julkisti keskiviikkona lausuntonsa tunnelihankkeen Suomen alueen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta.

Ely-keskuksen mukaan arvioinnissa tulee esittää perustelut hankkeen eri vaihtoehtojen linjauksille, jotta voidaan varmistua vaihtoehtojen riittävyydestä ja vertailukelpoisuudesta. Erilaisten teknisten toteutustapojen vaikutukset ja eri linjausten vaikutukset tulee myös selvittää erikseen, jotta vaihtoehtojen ympäristövaikutusten tasapuolinen vertailu on mahdollista.

Tunnelille on esitetty kolme reittivaihtoehtoa.

Ensimmäinen kulkisi Helsinki-Vantaan lentoasemalta Espoon Otaniemen kautta Hramtsowin matalan alueelle sijoitettavalle keinosaarelle ja siitä Tallinnan suuntaan.

Toisessa vaihtoehdossa reitti veisi lentoasemalta Helsingin Ilmalan ja Espoon Otaniemen kautta Ulkomatalan alueelle sijoitettavalle keinosaarelle ja siitä Tallinnan suuntaan.

Kolmas reittivaihtoehto puolestaan kulkisi lentoasemalta Pasilan ja Helsingin keskustan kautta Tallinnan suuntaan.

Rautatietunnelin rakentaminen kestäisi arviolta 5-9 vuotta. Noin sata kilometriä pitkä tunneli kulkisi merialueella yli sadan metrin ja mantereella kymmenien metrien syvyydessä.

Tunnelia ovat valmistelleet sekä virkamieshanke FinEst Link että liikemies Peter Vesterbackaan henkilöitynyt Finest Bay Area Development.

Lue myös:

Tallinna-tunnelin Helsinki -linjaus on vahvoilla maakuntakaavaan

Jos Helsinki–Tallinna-tunneli toteutuu, Suomesta tulee osa Kiinan arktista silkkitietä – Peter Vesterbacka toivoo rahoitusta myös länsimaista

Kokiko Vesterbackan visio takaiskun? Poliitikot: Tallinna-tunnelin pitää kulkea Helsingin päärautatieaseman kautta

Ovatko puheet Tallinna-tunnelista tästä maailmasta ja olisiko se edes turvallinen? Te halusitte tietää miljardihankkeesta, me keräsimme vastaukset kahdeksaan kysymykseen

Junalla Tallinnasta Berliiniin jo vuonna 2026? Suomen mahdollinen osakkuus nosti Rail Baltica -rautatieprojektin Virossa taas otsikoihin