Nivalassa tasoristeyksessä junasta varoittaa nyt aurinko- ja tuulienergialla toimiva varoitin

Kyseessä on tiettävästi maailman ensimmäinen paikallisella tuuli- ja aurinkoenergialla toimiva rautatien tasoristeyksen varoituslaitos.

Nivala
varoituslaitos
Risteyksessä ei aiemmin ole ollut varoituslaitosta.Proxion

Tasoristeysturvallisuutta kohennetaan nyt uusiutuvalla energialla.

Nivalassa käynnistetään tänään täysin paikallisella tuuli- ja aurinkoenergialla toimiva rautateiden tasoristeyksen varoituslaitos.

Laitos on rakennettu risteykseen, jossa ei aiemmin ole ollut varoituslaitosta.

Kyseessä on pilotti, jossa uusiutuvan energian tuottamiseen ja varastointiin liittyvä tekniikka todennetaan ympärivuotisessa käytössä todella haastavissa olosuhteissa ja turvallisuuskriittisessä kohteessa.

Järjestelmä täyttää myös Suomen tasoristeyslaitoksille asetetut tiukat turvallisuus- ja toiminnallisuusvaatimukset. Varoituslaitoksen tilaaja on Väylä.

Suomessa on edelleen noin 1 800 vartioimatonta tasoristeystä, joissa ei ole varoitustekniikkaa. Varoituslaitosten rakentamisen keskeinen este on niiden hinta. Yhden puolipuomilaitoksen rakentaminen maksaa kohteesta riippuen keskimäärin 250 000 euroa.

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)