Putin antoi mahtikäskyn ja nyt mietitään, mitä se tarkoittaa – Venäjä kertoo kumonneensa 5 vuotta kestäneen elintarvikkeiden kuljetuskiellon maan läpi

Venäjä asetti vuonna 2014 laaja-alaisen elintarvikkeiden tuontikiellon vastaiskuna EU:n asettamille talouspakotteille.

rahtiliikenne
Konttijuna lähdössä Kouvolasta Kiinan Xi'aniin
Junayhteys Kouvolan ja Kiinan Xi'anin välillä avattiin noin puolitoista vuotta sitten.Juulia TIllaeus / Yle

Elintarvikkeiden vienti Venäjän läpi sallitaan heinäkuun alusta alkaen, tiedottaa Venäjän tulli.

Tiedotteen mukaan Venäjä sallisi kauttakulkukuljetukset elintarvikkeille, maataloustuotteille ja raaka-aineille maanteitse tai rautateitse. Presidentti Vladimir Putin on määrännyt (siirryt toiseen palveluun) hallituksen määrittelemään ne maantie- ja rautatieliikenteen rajanylityspaikat, joiden kautta tavaraa voidaan kuljettaa.

Venäjä asetti elokuussa 2014 laaja-alaisen elintarvikkeiden tuontikiellon, joka on vaikuttanut myös elintarvikkeiden kauttakulkukuljetuksiin kolmansiin maihin.

Elintarviketuontikielto oli Venäjän vastaisku talouspakotteille, joita EU asetti Venäjää vastaan Ukrainan konfliktin takia vuonna 2014. Kielto koskee muun muassa lännen meijerituotteita. Sianlihan tuontikiellon Venäjä määräsi jo ennen Krimin tapahtumia.

Ehtona sinettien asentaminen

Venäjän tulkinnan mukaan kielto on koskenut myös kauttakulkukuljetuksia Venäjän läpi. Nyt Venäjä on kuitenkin sallimassa maan kautta menevät kuljetukset.

Kouvolan ja Kiinan välistä konttijunayhteyttä kehittäneen Kouvolan elinkeinoyhtiön Simo Päivisen mukaan elintarvikkeiden viennin mahdollistuminen Venäjän läpi on hyvä asia kaikkien Pohjoismaiden kannalta. Kauttakulkukuljetukset mahdollistavat nopeita toimituksia.

– Olemme olleet yhteydessä koko ajan, melkein säännöllisesti nimenomaan elintarvikeyhtiöihin eripuolilla Skandinaviaa. On erittäin kova kiinnostus aiheeseen.

Kuljetuksien mahdollistuminen sisältää kuitenkin ehtoja. Venäjän kautta kuljetettaviin tavaroihin ja kuljetusvälineisiin kiinnitetään sähköiset navigaatiosinetit.

– Se on lähinnä sen takia, että Venäjän viranomaiset pystyvät kontrolloimaan, että konttia ei todella avata matkan varrella. Navigaatiosinetti on kontin ovessa kiinni tavallaan lukkona. Jos se avataan, silloin siitä tulee hälytys, Päivinen selittää.

Tulli: Yksityiskohdat vielä auki

Suomen tullin valvontajohtaja Mikko Grönberg sanoo, että venäläisten kanssa on keskusteltu kauttakuljetusten sallimisesta viimeksi tänään.

Grönbergin mukaan asiasta on annettu Venäjällä presidentin määräys, jonka sisältöä hän ei kuitenkaan lähde tarkemmin arvioimaan. Määräyksen soveltamisen tarkemmat yksityiskohdat ovat vielä auki.

– Odotamme vielä lisätietoja aikataulusta, teknisestä toteutuksesta sekä siitä, mitä rajanylityspaikkoja ja mitä tuotteita määräys koskee, sanoo Grönberg.

Myöskään Suomen ulkoministeriön Venäjän-yksiköstä ei toistaiseksi ole osattu kertoa tarkempaa tietoa kauttakulkukuljetuksista.

Toista vuotta kestänyt taustatyö palkitaan

Kouvolan ja Kiinan Xi’anin välinen konttijunayhteys avattiin puolitoista vuotta sitten. Yhteys kulkee Venäjän ja Kazakstanin kautta. Venäjän tuontirajoitukset ovat leikanneet konttijunan mahdollisuuksia kuljettaa elintarvikkeita.

Elintarvikeyritykset eivät ole tähän saakka uskaltaneet ottaa riskiä, koska varmuutta elintarvikkeiden perille menosta ei ole ollut.

– Viimeisen myynti- ja käyttöpäivän vuoksi elintarvikkeet tarvitsevat yleensä nopean toimituksen. Tämä nopeuttaa elintarvikevientiä muun muassa Kiinaan niin, että saamme määränpäässä noin kuukauden lisää myyntiaikaa, Kinnon kehittämispäällikkö Simo Päivinen kertoo.

Kouvolan ja Kiinan välisestä rautatieyhteydestä on sen puolitoista vuotta kestäneenä toiminta-aikana muodostunut varsinkin suurteollisuuden käyttämä reitti, jota pitkin viedään muun muassa paperia, sellua ja terästä.

Päivisen mukaan nyt lähdetään rakentamaan järjestelmää niin, että elintarvikkeiden vienti Venäjän kautta mahdollistuu.

– Siinä on paljon myyjien ja ostajien välillä pitää pystyä muuttamaan sopimusten toimitustavat. Vie oman aikansa, että se on käytännössä mahdollista. Se etenee nyt varmaan vauhdilla eteenpäin.

Vuosi sitten Kinno solmi sopimuksia, jotka laajensivat konttijunareitin ulottumaan Norjaan ja Ruotsiin.