Helsinkiin on tullut risteilijöitä ennätystahtiin, mutta nyt tilanteen pelätään muuttuvan – pormestari Jan Vapaavuori perää ripeitä toimia hallitukselta

Varustamojen mukaan laivaliikenteeltä perimät korkeat väylämaksut uhkaavat karkottaa risteilijöitä kilpailijamaihin.

merenkulkumaksut
Norwegian Getaway -risteilyalus Helsingissä
Helsinki on houkutellut risteilijöitä ennätystahtiin viime vuosina, mutta nyt uhkana kehitykselle pidetään muun muassa varustamoilta perittäviä korkeita väylämaksuja.Anni Reenpää / Lehtikuva

Kilpailu Itämeren satamien välillä on kiristymässä entisestään.

Risteilijävierailuja Suomeen neuvottelevan yhtiön C & C Port Agencyn toimitusjohtaja Roland Forssell sanoo, että uusia houkuttelevia satamia rakennetaan jatkuvasti lisää.

Uhkana Suomen kilpailukyvylle Forssell pitää myös varustamoilta perittäviä korkeita väylämaksuja. Hänen mukaansa väylämaksut uhkaavat karkottaa risteilyaluksia kilpailijamaiden satamiin.

Helsingin satamiin on satsattu paljon

Helsingin pormestari, kokoomuksen Jan Vapaavuori sanoo Ylelle, että Helsinki on edelleen erittäin houkutteleva kohde risteilyaluksille.

Risteilijöitä on rantautunut Helsinkiin viime vuosina jopa ennätystahtiin. Vapaavuoren mukaan Itämeren kilpailutilannetta on kuitenkin seurattava tarkasti.

– Mitään akuuttia hätää emme tässä näe, mutta pidemmällä aikavälillä pitää seurata tilannetta, jotta meidän maksut olisivat ainakin jollakin tavalla kilpailukykyisellä tasolla kansainvälisessä ympäristössä.

Helsinki on panostanut ja investoinut paljon satamiinsa, jotta kaupunkiin saadaan risteilyaluksia ja matkustajia.

– Tämän takia on tärkeää, että väylämaksut ovat sellaisella tasolla, ettei ainakaan sen takia hakeuduttaisi muualle, Vapaavuori sanoo.

Aluksen poikkeaminen esimerkiksi Tukholmassa tai Tallinnassa on varustamoille huomattavasti halvempaa. Suomen väylämaksut ovat jopa 30 prosenttia korkeammat kuin satamakulut näissä kahdessa naapurisatamassa.

 Jan Vapaavuori
Helsinki on pormestari Jan Vapaavuoren mukaan edelleen houkutteleva risteilyaluksille mutta tilannetta on seurattava tarkasti.Antti Kolppo / Yle

Vapaavuori: Hallituksen kannattaisi paneutua tähän huolella

Edellinen hallitus päätti puolittaa väylämaksut kilpailukyvyn parantamiseksi, mutta alennus on voimassa vain vuoden 2020 loppuun saakka. Uusi hallitus ei ole vielä ottanut kantaa, jatketaanko väylämaksujen puolittamista.

– Minusta hallituksen kannattaisi ainakin ripeästi paneutua tähän asiaan ja tutkia sitä tarkemmin, Vapaavuori toteaa.

– Helsingin kaupunki on varmasti mielellään mukana selvittämässä, onko akuuttia ja aitoa riskiä siitä, että alukset kiertäisivät Helsingin kauempaa sen takia, että maksut ovat täällä niin paljon korkeammat kuin muualla.

Varustamot suunnittelevat reittinsä vuosia etukäteen

Risteilijävierailuja Suomeen neuvottelevan C & C Port Agencyn Roland Forssellin mukaan pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallituksen pitäisi kertoa nopeasti kantansa väylämaksuihin. Helsingissä vierailevat varustamot suunnittelevat aikataulunsa ja reittinsä useiksi vuosiksi eteenpäin.

– Varustamot suunnittelevat jo vuosien 2022–2023 risteilykautta, emmekä pysty kertomaan väylämaksujen hintaa, Forssell hämmästelee.

Lue seuraavaksi:

Jättiristeilijät tuovat Helsinkiin ennätysmäärän turisteja – Hernesaareen avattiin uusi laituri isoille aluksille (9.6.2019)

Yllättävä tieto: Helsinki matkalla maailman suurimmaksi matkustajasatamaksi – nyt tasoissa Britannian Doverin kanssa (3.8.2017)