Bensasyöpön auton hylkääminen ei riittänyt ilmastoahdistuneille äidille ja pojalle – lähtivät kiertämään maata biokaasuautolla

Ronja-Ilona Junkkari ja hänen 7-vuotias poikansa Leevi yrittävät innostaa ihmisiä biokaasuautoilun pariin.

biokaasu
äiti ja poika
Kouvolalaiset Leevi ja Ronja-Ilona ovat ehtineet käydä jo muun muassa Mikkelissä, Kouvolassa ja Lappeenrannassa. Parivaljakko kiertää kesäkuussa ja heinäkuussa kahdeksalla paikkakunnalla.Antro Valo / Yle

Suuri noppa saa kyytiä Lappeenrannan lasten liikennepuiston katoksen alla. Maahan on viritelty pelialustana toimiva Suomen kartta.

Pelilauta muistuttaa Afrikan tähti-peliä. Osallistujat saavat heittää noppaa ja kääntää pelilaudalla olevia pylpyröitä, joiden alta paljastuu, onko kyseisellä paikkakunnalla biokaasuautojen tankkauspistettä. Peli on osa Leevi Järvenperän ja hänen äitinsä Ronja-Ilona Junkkarin biokaasukiertuetta.

Samalla kun äiti peluuttaa ihmisiä ja puhuu ympäristöystävällisestä autoilusta, 7-vuotias Leevi rallaa polkuautolla pitkin liikennepuistoa.

– Eilen Leevi ajoi polkuautolla yli neljä tuntia. Kyseli jo puoli viideltä, joko on ilta, naurahtaa äiti Ronja-Ilona Junkkari.

Biokaasuenkeleiksi itseään kutsuvan parivaljakon käyntikohteina ovat muun muassa liikennepuistot ja kesätapahtumat.

– Teemme tätä ilmaston takia. Haluaisimme, että biokaasuautoilu lisääntyisi, kertoo Junkkari.

Visio kiertueesta bensasyöpöllä ajaessa

Sisällä kytevä ilmastoahdistus synnytti idean biokaasuautokiertueesta. Ahdistus paisui kouvolalaisäidin sisällä niin isoksi, että hän ymmärsi, että jotain on tehtävä. Junkkari on opettanut pojalleen, että jokainen voi tehdä pieniä toimia ilmaston eteen.

– Me olemme käyneet Espanjassa keräämässä roskia rannalta, kertoo ilmastoteoistaan ekaluokan aloittava Leevi Järvenperä. ** **

Käänteentekevä hetki oli viime syksynä, kun Junkkari vei Leeviä luontoeskariin. Heidän allaan oli silloin vanha bensasyöppö auto, joka kulutti bensiiniä 10 litraa sadalla kilometrillä.

– Ajettiin eskariin, ja sitten yhtäkkiä meitä vastaan ajoi hirveä määrä valkoisia pakuja, äiti kuvailee.

Sitten unelma välähti.

– Ei vitsi, biokaasuenkeli! Semmoinen valkoinen auto ja siihen tarrat, äiti Ronja-Ilona Junkkari kertoo silloin päähän pälkähtäneestä visiostaan.

äiti ja poika
Äidin vastuualue kiertueella on autoilusta puhuminen ja Leevi polkee mielellään liikennepuistoissa polkuautoja.Antro Valo / Yle

Unelma oli biokaasupakettiauto, jossa voisi reissulla yöpyä

Pakettiautoletkan näkemisen jälkeen äiti ja poika alkoivat haaveilla biokaasupakettiautosta. Takatilasta voisi tehdä nukkumapaikan, jossa voisi yöpyä Suomea kiertäessään.

Lopulta paku-unelma kävi liian monimutkaiseksi, ja he joutuivat luopumaan unelmastaan. Äiti päätyi hankkimaan tavallisen, käytetyn biokaasuauton mäntsäläläisestä autoliikkeestä tammikuussa.

– Vein vaihdossa perheen vanhan, rikkinäisen auton. Biokaasuauto maksoi 9 000 euroa, kertoo Ronja-Ilona Junkkari.

Junkkarin hankkima käytetty auto on vuosimallia 2012. Sillä oli tuolloin ajettu 55 000 kilometriä. Junkkari kertoo, että auto kuluttaa puolet vähemmän kuin hänen vanha bensasyöppö autonsa.

kaasu- ja bensatankki
Junkkarin auto käy kaasulla ja bensiinillä.Antro Valo / Yle

Suosio laskussa

Junkkari kertoo tutkineensa pidempään keinoja ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Autoilun saralla hän on päätynyt siihen, että biokaasuautot ovat menopeleistä ympäristöystävällisimpiä.

– Toki sähköauto voi olla tulevaisuudessa ympäristöystävällisempi, mutta se ei ole sitä tällä hetkellä. Eikä sähköauto ole realistinen monen ihmisen kukkarolle, sanoo Junkkari.

Biokaasun ympäristöystävällisyyden puolesta liputtaa myös VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund. Hänen mukaansa (siirryt toiseen palveluun) (siirryt toiseen palveluun) biokaasu on biopolttoaineista se, jonka kestävyyttä ei kukaan voi kyseenalaistaa.

Alkuvuonna kaasuautoinnostus näyttää kuitenkin hieman hiipuneen. Trafin tilastojen (siirryt toiseen palveluun)mukaan toukokuuhun loppuun mennessä ensirekisteröitiin 357 autoa, joiden polttoaine on kaasu tai kaasu ja bensiini yhdessä. Viime vuonna samaan aikaan luku oli tilastojen mukaan 572. Koko viime vuonna kaasuautoja ensirekisteröitiin 1161.

Trafin mukaan tilastot eivät ole ajan tasalla, eikä ero viime vuoden alkuun ole tosiasiassa kovin suuri. Viimevuotiselle reippaalle suosion kasvulle on kuitenkin syynsä.

– Viime vuonna oli käytössä kaasuautoilua tukeva romutuspalkkio. Lisäksi kaasuyhtiöillä oli kampanjoita, joissa pystyi tankkaamaan kaasua kiinteillä kuukausihinnoilla, sanoo Trafin tietojohtaja Juha Kenraali.

Gasumin biokaasuyksikön myyntipäällikkö Heidi Kuoppala kertoi maanantaina Facebookissa, että kaasuautojen ensirekisteröinneissä olisi tehty kesäkuussa uusi kuukausiennätys – noin 400. Hän arvioi, että alkuvuoden heikompien lukujen takana oli päästömittaustapojen muutos, minkä vuoksi autoja ei saatu toimitettua.

Biokaasua biojätteestä

Pelkät biopolttoaineet eivät kuitenkaan riitä päästöjen vähentämiseksi. Suomen vanha autokanta kaipaa nuorennusleikkausta vähäpäästöisempään kalustoon ja polttoaineisiin.

Uusi auto on lähes poikkeuksetta vanhaa vähäpäästöisempi.

Kaasuautoon voi tankata sekä maa- että biokaasua. Biokaasu on ympäristöystävällistä, koska sitä tuotetaan muun muassa biojätteestä, joka on päätynyt kaatopaikalle tai jätteenpolttolaitokseen.

– Maa- ja biokaasun (siirryt toiseen palveluun) sisältämä metaani on luontaisesti puhtaasti palava polttoaine. Se on kaikkein yksinkertaisin hiilivety, jota ei voi polttaa niin, että siitä tulisi hiukkasia tai muita myrkyllisiä päästöjä, VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund kertoo Gasumin nettisivuilla.

Uusi kaasuauto on tyypillisesti hieman bensiinimallia kalliimpi ja dieselmallia halvempi. Vastaavien sähköautojen hinnat ovat taas huomattavasti korkeammat. Biokaasu onkin kustannusmielessä hyvä vaihtoehto ympäristötietoiselle autoilijalle.

Kaasuautojen tankkausasemia löytyy varsinkin eteläisestä Suomesta.
Paikkakunnat, joissa kaasua pystyi tankkaamaan vuoden 2018 joulukuussa.Yle

Laulukoulu sponsoriksi, ei Gasum

Pelkkä uuden auton osto ei riittänyt Ronja-Ilona Junkkarille. Hän halusi kertoa muillekin ympäristöystävällisemmästä autoilusta.

Hän kertoi kiertueideastaan lapsensa musiikkileirillä. Leirillä ilmastosta luentoa pitänyt Ava Numminen innostui ideasta. Ensimmäinen sponsori hankkeelle oli löytynyt: laulukoulu LauluAvain.

Seuraavien sponsorien hankkiminen ei ollutkaan niin helppoa. Junkkari ajatteli, että Gasum lähtisi varmasti mukaan. Toisin kävi.

– Se oli yllättävän hankalaa. Yritimme monta kertaa saada Gasumia mukaan, mutta se ei innostunut. Ehkä me olimme liian pieni toimija, miettii Ronja-Ilona Junkkari.

Junkkari saa kesäisestä turneesta parilta viikolta nimellispalkan ja päivärahat. Muuten kiertue toteutetaan omakustanteisesti.

autotarra
Biokaasuenkeleiden viimeinen kiertuepaikka on Tuuloksessa 20. heinäkuuta.Antro Valo / Yle

Tankkauspaikkoja vielä melko vähän

Biokaasupeli, jota kiertueella pelataan, on äidin ideoima. Pelissä pitää etsiä tankkausasemia. Biokaasun tankkauspisteitä on Suomessa vielä melko vähän. Tankkauspaikat painottuvat eteläiseen Suomeen. Lapissa niitä ei ole ollenkaan.

Junkkari kertoo, että kahdeksalla kiertuepaikkakunnalla halukkaiden kanssa puhutaan biokaasuautoilusta.

– Meidät on otettu tosi hyvin vastaan. Se on yllättänyt, miten paljon ihmiset haluavat keskustella autoilusta, sanoo Junkkari.

Sponsoreiden vähyyden takia kiertuepaikat piti suunnitella siten, että lähellä asuisi sukulaisia tai ystäviä, joiden luona parivaljakko voi yöpyä.

– Vaikka sponsoreita lopulta ei paljoa löydettykään, päätettiin joka tapauksessa tehdä kiertue, vähän niin kuin hyväntekeväisyytenä, toteaa Junkkari.

Tarkennettu 16.7.2019 klo 8.21, että Junkkarin hankkima auto oli käytetty auto.