Kuljetusyritys pyysi selvitystä VR:n epäreilusta hinnoittelusta – Päätös: Suosi joitakin asiakkaita, mutta kilpailua ei rajoitettu

Nurminen Logistics oli pyytänyt virastoa selvittämään, onko VR syyllistynyt määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön Suomen ja Venäjän välisissä rahtikuljetuksissa. 

rautatieliikenne
Ensimmäinen koejuna lähdössä Joensuusta Kiinaan täynnä sellua.
Nurminen Logisticsin ensimmäinen koejuna Kiinaan oli lähdössä Joensuusta joulukuussa 2017.Nurminen Logistics

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan VR ei ole rajoittanut kilpailua Suomen ja Venäjän välisissä rahtikuljetuksissa. Nurminen Logistics oli pyytänyt virastoa selvittämään, onko VR syyllistynyt määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön.

Yhtiön mukaan VR oli perinyt logistiikkayrityksiltä huomattavasti korkeampia hintoja verrattuna logistiikkapalvelujen loppuasiakkaisiin kuten metsäteollisuusyrityksiin. Hinnoittelu koski rautateiden vetopalvelua.

Selvitys: Ei kilpailun rajoittamista

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan VR on tietyissä tilanteissa suosinut hinnoittelussaan loppuasiakkaita, mutta riittävää näyttöä kilpailun rajoittamisesta ei löytynyt. Lisäksi VR oli muuttanut hinnoitteluaan viraston selvitysten aikana.

– Olemme tyytyväisiä, että KKV on tässäkin tutkinnassa vahvistanut näkemyksemme asiassa ja todennut, ettei VR:n menettely ole johtanut kilpailun rajoittumiseen, sanoo VR Transpointin johtaja Martti Koskinen yhtiön tiedotteessa.

Tutkinta päätettiin lopettaa, mutta KKV:n mukaan se voi tarvittaessa ottaa ottaa asian uudelleen käsiteltäväksi, mikäli se saa uutta tietoa, jonka perusteella on syytä epäillä VR:n menettelyn olevan kilpailulain vastaista.

Hinnoittelua pähkäilty ennenkin

VR:n hinnoittelua on puitu aiemminkin. Esimerkiksi kouvolalainen Easmar Logistics oli pyytänyt virastoa tutkimaan VR:n toimia Suomen ja Venäjän välisessä rahtiliikenteessä. Yhtiö kuitenkin peruutti pyyntönsä ja KKV poisti (siirryt toiseen palveluun) asian käsittelystä vuonna 2017.

Viime syksynä Rautatiealan sääntelyelin puolestaan päätti, että VR:n pitää kohtuullistaa rajaliikennepalvelunsa hinnoittelua yksityiselle Fenniarail -yhtiölle.