Keski-Pohjanmaalla neuvoloiden puhelinpalvelu keskitettiin reilu vuosi sitten – kerää pääasiassa kiitosta

Huonoa on se, että omalle terveydenhoitajalle ei pääse soittamaan enää suoraan.

neuvolat
Terveydenhoitaja juttelee odottavan äidin kanssa neuvolan vastaanottohuoneessa.
Juha Kemppainen / Yle

Keskipohjalaiset ovat olleet pääosin tyytyväisiä neuvoloiden keskitettyyn puhelinpalveluun. Yksi numero on ollut käytössä reilun vuoden ajan terveysyhtymä Soiten alueella. Samalla puhelinaikaa lisättiin.

Laajan kyselyn mukaan valtaosa asiakkaista ja työntekijöistä on tyytyväisiä neuvolan uuteen puhelinpalveluun.

Huonoa oli kuitenkin se, että oman terveydenhoitajan tavoittaa heikommin, koska hänelle voi jättää nykyisin vain soittopyynnön. Aiemmin jokaisella terveydenhoitajalla oli oma yhden tunnin mittainen soittoaika päivässä.

Vastauksia tyytyväisyyskyselyyn saatiin yli 300.