Miljoonamätkyt saaneen bussiyhtiön pomo: "Valitamme päätöksestä – meillä ei ole vastuuta kaupungin aikoinaan myöntämistä lainoista"

EU-komission mukaan Helsingin Bussiliikenne on saanut takavuosina laitonta tukea kaupungilta. Komission esittämä takaisinperintä on yli 54 miljoonaa.

Helsingin bussiliikenne
HSL:n bussi
Helsingin Bussiliikenne liikennöi bussilinjoja pääkaupunkiseudulla. Yhtiön omistaa nykyisin Koiviston Auto -konserni. Kuvituskuva.Antti Kolppo / Yle

Euroopan komissio katsoo, että Helsingin Bussiliikenne eli Helb on saanut takavuosina laitonta tukea Helsingin kaupungilta. Komission mukaan bussiyhtiölle myönnetyt lainat eivät ole olleet EU:n valtiontukisääntöjen mukaisia.

Komissio on määrännyt tuet perittäväksi korkoineen, ja niiden summa on nousemassa yhteensä 54,2 miljoonaan euroon.

Komissio toteaa päätöksessään, että takaisinperintä kohdistuu nykyiseen liiketoiminnan harjoittajaan.

Yhtiö on ehtinyt siirtyä lainojen myöntämisen jälkeen Helsingin kaupungilta uudelle omistajalle eli Koiviston Auto -konsernille.

Koiviston Auto -konsernin johtaja Antti Norrlin pitää komission päätöstä käsittämättömänä. Norrlinin mukaan komission vaatimuksesta valitetaan Euroopan unionin tuomioistuimeen.

– Ostimme liiketoiminnan käypään markkina-arvoon, joten meillä ei voi olla vastuuta Helsingin Bussiliikenteen aikoinaan Helsingin kaupungilta saamista lainoista. Nykyinen Helsingin Bussiliikenne ei ole myöskään hyötynyt näistä lainoista, Norrlin hämmästelee.

"En ole ehtinyt keskustella kaupungin edustajien kanssa"

Norrlin sanoo, että hän ei ole vielä ehtinyt keskustella komission vaatimuksesta Helsingin Bussiliikenteen Koiviston Autolle myyneiden Helsingin kaupungin edustajien kanssa. Helsingin Bussiliikenteen liiketoiminta siirtyi Koiviston Auto -konsernin omistukseen vuonna 2015.

– Minulla ei ole vielä varsinaista komission päätöstä käsissäni. Perehdymme siihen, ja keskustelemme kaupungin edustajien kanssa.

Norrlin sai tietää komisson vaateista viime perjantaina iltapäivällä.

– Oli tarkoitus lähteä töistä rauhassa kotiin viikonlopun viettoon, joten kyllä tämä melkoinen sokki on, Norrlin sanoo Ylelle.

Norrlinin mukaan Helsingin Bussilikenne jatkaa toimintaansa täysin normaalisti. Yhtiöllä on kolmesataa linja-autoa ja yli kahdeksansataa työntekijää.

Koiviston Auto -konsernin johtajan Antti Norrlinin mukaan nykyistä Helsingin Bussiliikennettä ei ole kuultu asiassa ollenkaan.

– Kyse on lainoista, jotka Helsingin kaupunki on aikoinaan myöntänyt Helsingin Bussiliikenteelle, ennen kuin yhtiö siirtyi Helsingin kaupungilta meidän omistukseemme, hän korostaa.

"Takaisinperintä lopettaisi toiminnan"

Norrlinin mukaan Euroopan komission vaatima summa olisi toteutuesaan niin suuri, että se lopettaisi Koiviston Auto -konserniin kuuluvan tytäryhtiön Helsingin Bussilikenne Oy:n toiminnan.

Hän ei usko takaisinperinnän toteutuvan.

– Tämä selvitetään, Norrlin toteaa.

Asiasta kanteli komissiolle Helbin suurin kilpailija Nobina. Komission tutkinta koski vuosia 2002–2012.

Lue lisää:

EU-komissio: Helsingin Bussiliikenne sai laitonta tukea kaupungilta, nyt yli 54 miljoonaa euroa pitää periä takaisin