Oletko hankkimassa käytettyä autoa tai kallista remonttia? Lue kuluttajaviranomaisen 6 vinkkiä, miten vältät tyypilliset virheet

Kuluttajaviranomaisille tulevissa valituksissa toistuvat vuodesta toiseen samat asiat.

Kuluttaja-asiat
Nettiautokaupan sivuja selaillaaan.
Yksi yleisimmistä riidanaiheista ovat käytetyt moottoriajoneuvot.Mårten Lampén / Yle

Kuluttajaviranomaisille tulee kansalaisilta liki 65 000 yhteydenottoa vuodessa (siirryt toiseen palveluun).

Yleisimpiä syitä kuluttajien tekemiin valituksiin (siirryt toiseen palveluun) ovat autojen ja muiden moottoriajoneuvojen kaupat, remontointiin liittyvät asiat sekä asuntokaupat ja vuokra-asuminen.

Yli 40 vuotta alalla työskennellyt Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaoikeusneuvoja Martti Suhonen sanoo, että ainakin osa ongelmatilanteista on vältettävissä muutamalla neuvolla.

1. Autokaupoilla varaudu myös korjauksiin

Käytettyä, esimerkiksi yli 200 000 kilometriä ajettua autoa ostaessaan voi usein lähteä siitä, että korjattavaa tulee varmasti.

Autokaupoilla onkin syytä muistaa, että auton niin sanottu normaali kuluminen ei ole laissa tarkoitettu virhe eikä hyväksyttävä syy purkaa kauppaa.

– Viimeisiä euroja ei kannata käyttää auton kauppahinnan maksuun, sillä lisäksi voi tulla auton ylläpitoon liittyviä korjauskuluja, jotka jäävät ostajan vastuulle.

2. Älä maksa etukäteen

Verkosta tilattaessa ostoksia ei pitäisi koskaan maksaa etukäteen, sillä siinä piilee aina vaaransa.

Verkko-ostoissa kannattaisi ylipäätään välttää pankkikortilla maksamista ja käyttää luottokorttia, jos suinkin mahdollista. Tilanteessa, jossa tavara ei tule tai se on virheellinen, luottoyhtiöt vastaavat siitä, että kuluttaja saa rahansa takaisin.

Pankit korvaavat hyvin harvoin etämyynnistä eli esimerkiksi puhelin- tai nettimyynnistä aiheutuneita menetyksiä.

– Etukäteismaksu on aina riski. Kuluttaja on heikoilla esimerkiksi konkurssitilanteessa, jos ei ole maksanut ostoksiaan luottokortilla. Etenkin tuntemattomampien yritysten kanssa asioidessa kannattaa etsiä netistä muiden kokemuksia, ovatko tavarat tulleet sovitusti ja vastanneet kuvausta. Kovin kalliita tavaroita ei kannata maksaa pankkikortilla etukäteen lainkaan.

3. Suhtaudu kriittisesti

Kun netissä kiertävä tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, on se yleensä huijausta. Tällaisia tarjouksia tulee usein suoraan esimerkiksi ihmisten sähköposteihin.

–Tarjous voi olla vaikka, että älypuhelin eurolla. Nämä ovat hyvin harvoin tosia.

4. Harkitse tarkkaan, mitä sovit

Kuluttajan pitäisi aina harkita tarkkaan, mitä on ostamassa ja millä hinnalla – vaikka myyjä tulisi kotiovelle.

–Etenkin vanhoille ihmisille myydään kotimyyntinä kalliita putkiremontteja tai maalausurakoita. Ostopäätöstä myös hoputetaan vedoten esimerkiksi siihen, että hinnat olisivat nousemassa lähiaikoina. Kuluttajalla on kuitenkin aina oikeus harkita päätöstään kaikessa rauhassa, vaikka myyntitilanne tapahtuisikin hänen kodissaan.

5. Keskeiset asiat paperille

Kirjaa tärkeimmät sopimuksiin liittyvät asiat aina paperille. Jos kyse on esimerkiksi asuntoremontista, pitäisi ylhäällä olla ainakin remontin hinta töineen ja tarvikkeineen sekä työn valmistumisaika.

– Valmistumisaikaa kannattaa täydentää sopimussakolla, joka voi olla esimerkiksi 500 euroa/viikko alkaen siitä päivästä, kun remontin piti olla valmis. Jos asiakas ei alunperinkään saa hintaa, vaan pelkän hinta-arvion, kannattaa myös se kirjata ylös paperille, jonka molemmat allekirjoittavat.

6. Ota selvää palautusoikeudesta

Kaikilla tavaroilla tai palveluilla ei ole automaattista palautusoikeutta, vaikka ostos kaduttaisikin. Purkuoikeus koskee koti- ja etämyyntiä, mutta myymälästä ostettaessa vastaavaa purkuaikaa ei lain mukaan ole.

– Myymälästä otettaessa ei ole kaupanpurkuaikaa, ellei myymälä sitä hyvää hyvyyttään anna. Jotkut yritykset antavat.

Näin toimit ongelmatilanteessa

Jos epäilet tulleesi huijatuksi tai olet tyytymätön kauppaan, tee ensimmäiseksi reklamaatio suoraan vastapuolelle. Mikäli valitus ei tuota tulosta, kannattaa ottaa yhteys kuluttajaneuvontaan, josta saa lisäohjeita.

Kuluttajaviranomaiset pyrkivät pääasiallisesti sovintoratkaisuun vastapuolen kanssa. Kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi etenee alle 10 prosenttia kaikista tapauksista.

Oletko kokenut vääryyttä kaupanteossa? Voit keskustella aiheesta jutun lopussa. Keskustelu on avoinna tänään kello 18 saakka.

Lue lisää:

Pian pelkkä luottokortti ei enää käy verkkokaupassa – Osa kauppiaista ei ole läheskään valmiita uudistukseen, miljardien ostot vaarassa

Mitä tehdä, kun maksettu sohva ei tulekaan ja kalustekauppa laittaa ovet säppiin? Kuluttajalla on oikeudet, joskin rajalliset