Elintarvikeyritykset odottavat Venäjän rajojen avautumista – sianlihan vienti Kiinaan kestää nyt yli kaksi kuukautta

Atria on valmis testaamaan Kouvolan ja Kiinan välistä rautatieyhteyttä nopeasti.

Liikenne ja kuljetus
Työntekijä laittaa joulukinkkuja suolauskoneeseen.
Atrialla on tällä hetkellä lupa viedä Kiinaan vain pakkastuotteita.Olli Koski / Yle

Elintarvikealan yritykset ovat kiinnostuneita mahdollisuudesta hyödyntää Venäjän ja Kazakstanin kautta Kouvolasta Kiinaan kulkevaa rautatieyhteyttä.

Venäjä asetti elokuussa 2014 laaja-alaisen elintarvikkeiden tuontikiellon vastaiskuna EU:n talouspakotteille. Tuontikielto on vaikuttanut myös elintarvikkeiden kauttakuljetuksiin Venäjän läpi.

Viime viikolla Venäjän tulli tiedotti, että Venäjä sallii transitokuljetukset elintarvikkeille, maataloustuotteille ja raaka-aineille maanteitse tai rautateitse. Suomalaisissa elintarvikealan yrityksissä uutinen on otettu vastaan mielenkiinnolla.

Esimerkiksi sianlihaa Kiinaan vievästä Atriasta kerrotaan, että se on valmis tekemään kauppaa Kiinaan rautateitse.

Junalla kahdessa viikossa

Nykyisin Atria vie sianlihan Kiinaan meriteitse. Matka laivalla kestää lastauspaikasta riippuen jopa yli kaksi kuukautta, kun taas junalla matka taittuu noin 14 päivässä.

Atrialla on tällä hetkellä lupa viedä Kiinaan vain pakkastuotteita. Laivaa nopeampi junayhteys mahdollistaisi myös jäähdytettyjen tuotteiden viennin.

– Jäähdytetty tarkoittaisi, että tuote olisi noin miinus kahden asteen kontissa. Säilyvyys riittäisi hyvin vielä paikanpäällä, kun kylmäketju jatkuu. Se auttaisi siihen, että pystyisimme lähettämään tällaista tuoretuotetta, Hirvijärvi arvioi.

Suurin merkitys rautatietoimituksissa onkin Atrian lihaliiketoiminnan johtajan Markku Hirvijärven mukaan juuri toimitusajassa, mutta samalla toivotaan, että logistiikkakustannukset laskisivat.

– Jos on kyse ravintola-asiakkaista, pystymme lähettämään ehkä pienempiä eriä ja monia eri tuotteita. Ei tarvitse varastoida siellä tai täällä vaan pystymme tekemään pienempiä eriä suoraan asiakkaalle, joka sitä tarvitsee, Hirvijärvi kertoo.

Rautatiet mahdollistavat uusien tuotteiden viennin

Myös Valio on kiinnostunut mahdollisuudesta hyödyntää Kouvolan ja Kiinan välistä rautatieyhteyttä Aasian markkinoilla.

Valio vie Kiinaan tällä hetkellä maitojauheita sekä teollisuuden että kuluttajien käyttöön. Kansainvälisestä myynnistä vastaavan johtajan Timo Pajarin mukaan merirahti on näissä tuotteissa toistaiseksi kilpailukykyisempi.

Valio kuitenkin tavoittelee Kiinassa myös kuluttajatuotteiden markkinoita. Rautatiet tuovat mahdollisuuksia säilyvyydeltään kriittisempien tuotteiden toimituksille.

– Lähinnä mieleen tulevat voit tai erilaiset nestemäiset äidinruokakorvikkeet esimerkkeinä.

Pajarin mukaan rautatiet mahdollistavat parhaimmillaan liiketoiminnan kasvun ja mahdollisuuden viedä uusia tuotteita Kiinan markkinoille.

ihmisia ja siniset kontit juna kiinaan
Ensimmäinen konttijuna Kouvolasta Kiinaan lähti syksyllä 2017.Pyry Sarkiola / Yle

Moni kysymys vielä vailla vastausta

Venäjän tullin viime viikkoisen tiedotteen mukaan elintarvikkeiden vienti Venäjän kautta sallitaan heinäkuun alusta alkaen.

Suomen ulkoministeriön Venäjän-yksikön yksikönpäällikön Niklas Lindqvistin mukaan käytännössä heinäkuun alussa voimaan astuu presidentti Vladimir Putinin allekirjoittama asetus, jonka mukaan voidaan alkaa valmistella järjestelmää.

Useita käytännön yksityiskohtia on siis vielä ratkaisematta, ennen kuin yksikään elintarvikkeita sisältävä kontti lähtee rautateitse Kouvolasta Kiinaan. Yksi niistä on kauttakulun järjestäminen. Lisäksi pitäisi tietää, mitä tavaroita kauttakulkulupa koskee.

– Venäjän pitää määritellä ne maantie- ja rautatieliikenteen ylityspaikat, joiden kautta tällaisia kuljetuksia voidaan toteuttaa,Lindqvist luettelee.

Myös elintarvikeyhtiöillä on omat vaatimuksensa, ennen kuin vienti voi alkaa. Esimerkiksi kylmäketjun toimivuus koko matkan ajan on varmistettava.

– Toinen asia ovat tullimuodollisuudet matkan aikana ja päätepysäkillä, jotta tuotteet pääsevät asianmukaiseen varastoon eikä siinäkään kylmäketju katkea, Markku Hirvijärvi Atrialta kertoo.

Koeaika kestää vuoden loppuun

Elintarvikkeiden kuljettamiseen vaadittavia kylmäkontteja saadaan Kouvolan elinkeinoyhtiön mukaan Kazakstanin rautateiltä.

Kylmäketjun toimivuus koko matkalla on testattava käytännössä. Kouvolan elinkeinoyhtiön kehittämispäällikkö Simo Päivinen uskoo, että ensimmäiset koelähetykset lähtevät Kouvolasta Kiinaan syyskuussa.

– Alun perinkin Venäjän viranomaiset ovat ilmoittaneet, että ensin tulee koeaika, joka kestää tämän vuoden loppuun. Se on mielestäni hyvä asia niin viejille, tuojille kuin järjestelmälle. Testaamme ensin nämä asiat ja sen jälkeen tehdään lopullisia päätöksiä.

Valion Timo Pajari kuvailee kuluttajamarkkinoiden avaamista Kiinassa maratoniksi. Hänen mukaansa vie enemminkin vuosia kuin kuukausia, ennen kuin Valion tuotteita viedään rautateitse Kiinaan.

Sen sijaan Atria on valmis testaamaan Kouvolan ja Kiinan välistä yhteyttä nopeastikin, kunhan tarvittavat yksityiskohdat on saatu ratkaistua.

Muokattu 2.7.2019 klo 9:43: Korjattu Timo Pajarin nimi. Sukunimi on Pajari, eikä Pajajärvi, kuten jutussa ensin virheellisesti mainittiin.