Räjähdelöydöt ovat keskeyttäneet työt Kokkolan syväväylällä jo 7 kertaa – riskialueet on käyty pääosin läpi

Syväväylän töistä on tehty jo yli 80 ja satama-altaastakin runsaat 50 prosenttia.

ruoppaus
Kokkolan syväväylää ruopataan imuruoppaaja-aluksella.
Heini Holopainen / Yle

Kokkolan syväväylän ruoppaustyöt ovat keskeytyneet lyhyesti tänä kesänä jo seitsemän kertaa räjähdelöytöjen takia. Imuruoppaaja on kaivanut esiin joka kerta yhden tai useamman räjähteen, ja puolustusvoimien raivauspartio on käynyt hoitamassa tilanteen.

Pehmeiden massojen imuruoppaus on ollut käynnissä valtion väyläalueella ja satama-altaassa toukokuun lopulta. Väylästä on jo ruopattu yli 80 prosenttia ja satama-altaasta yli puolet.

Samalla todennäköisimmät räjähderiskialueet on käyty läpi, mutta riski uusista löydöistä on yhä olemassa ja vaikuttaa osaltaan töiden aikatauluun.

Kokkolan satamaväylän mittava ruoppaus syventää Perämeren suurimman sataman 14 metriin ja maksaa 63 miljoonaa euroa. Kolmivuotinen jättihanke on nyt puolivälissä. Sitä voi seurata Väyläviraston eli Väylän sivuilta (siirryt toiseen palveluun).

Veden sameus ei ole ylittänyt raja-arvoja

Viime vuonna Kokkolassa ruopattiin lähinnä karkeita maamassoja, eikä työstä juuri aiheutunut samentumaa. Nyt imuruoppaaja nostaa pehmeitä maamassoja, joten samentumista ennakoitiinkin tulevan enemmän.

Veden sameutta seurataan jatkuvasti, ja sille on asetettu viranomaisten kanssa toimenpide- ja hälytysrajat. Niitä ei ole Väyläviraston projektipäällikön Seppo Paukkerin mukaan ylitetty.

Samentuminen koskee lähinnä työskentelyaluetta. Lähettyvillä ei ole esimerkiksi mökkejä, eikä vedenlaadusta ole tullut yhtään palautetta.

Esimerkiksi pommisaaren läjitysaltaan proomuaukossa on suojaverho, mutta uusiin suojaverhoihin ei ole jouduttu turvautumaan. Töitä ei ole myöskään jouduttu keskeyttämään samentumisen takia.

Seppo Paukkeri ei usko, että tilanne enää pahenee. Kun imuruoppaaja lopettaa heinäkuun lopussa, vesi kirkastunee hyvinkin nopeasti.

Ruoppaaja Kokkolan sataman edustalla.
Kuokkakauharuoppaaja työssään.Kalle Niskala / Yle

Viime vuonna alkaneessa hankkeessa Kokkolan väylä syvenee 13 metristä 14-metriseksi. Meren pohjasta nousee 2 miljoonaa kuutiota maata ja kalliomursketta. Sitä hyödynnetään muun muassa sataman rakenteissa.

Urakoitsijan tavoitteena on saada valtaosa töistä tehtyä tämän vuoden puolella, jolloin ensi vuodelle jäisi vain viimeistelytöitä. Aikataulu on silti riippuvainen muun muassa säästä.

Projektille on annettu aikaa vuoden 2020 loppuun saakka, mutta projektipäällikkö Seppo Paukkeri uskoo, että väylä on käytössä jo aiemmin.

Lue myös:

Kokkolan satamaväylän ruoppaukset jatkuvat yllätyskeskeytyksen jälkeen – "Yhden kranaatin löytyminen ei vielä muuta suunnitelmia"

Imuruoppaajan putkesta löytyi sotilasräjähde – Kokkolan syväväylän ruoppaus keskeytyi

Kokkolan syväväylällä taas ruoppaukset vauhtiin