Helsingin kehyskunnissa vastustetaan ruuhkamaksuja, mutta ministeri muistuttaa päästöjen kasvusta: Autoilun kustannusten nostamisesta tulossa riita

Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr.) sanoo, että hallituksen on löydettävä keinot liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

tiemaksut
Liikennettä E20-moottoritiellä Tukholmassa
Ruotsissa tienkäyttömaksuilla on ollut iso merkitys päästöjen vähentämisessä. Liikennettä E20-moottoritiellä Tukholmassa. Arkistokuva.Mauritz Antin / EPA

Hallitus on painamassa reippaasti kaasua liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr.) muistuttaa, että nykymenolla sekä liikenteen määrä että päästöt sen kuin kasvavat.

Suomen laki ei toistaiseksi salli tienkäyttömaksujen keräämistä. Ministerin mukaan hallitus on puuttumassa asiaan ja ajatuksena on, että jatkossa kaupunkiseudut voisivat halutessaan veloittaa autoilijoilta tienkäyttömaksuja.

– Hallitusohjelmassa todetaan, että haluamme lainsäädännöllä mahdollistaa sen, että kaupungit voivat halutessaan ottaa ruuhkamaksut käyttöön, Mikkonen sanoo.

Lakihankkeen valmistelu on tarkoitus toteuttaa yhteistyössä eri ministeriöiden kesken. Valmistelun aikataulusta Mikkonen ei vielä osaa sanoa.

Ruotsissa tienkäyttömaksuilla iso merkitys päästöjen vähentämisessä

Suomen hiilidioksidipäästöistä viidennes syntyy liikenteessä. Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Vuoteen 2045 mennessä liikenteen pitäisi olla päästötöntä.

Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen muistuttaa, että esimerkiksi Ruotsissa tienkäyttömaksuilla on ollut iso merkitys päästöjen vähentämisessä.

– Ruuhkat ovat vähentyneet, joukkoliikenteen suosio on lisääntynyt ja ilman laatu parantunut, Mikkonen sanoo.

Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen
Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista MikkonenEmmi Korhonen / Lehtikuva

Helsingin kehyskunnissa ruuhkamaksuja vastustetaan

Etenkin Helsingin kehyskunnissa kaavaillut ruuhkamaksut herättävät vastustusta.

– Ruuhkamaksut heikentäisivät kehyskuntien kilpailukykyä ydinpääkaupunkiseutuun verrattuna, Kirkkonummen kaupunginjohtaja Tarmo Aarnio lataa. Aarnion mukaan auto on monille työmatkaliikenteessä tärkeä.

Jopa 40 prosenttia Helsingissä työssäkäyvistä liikennöi Helsingin ulkopuolelta.

Ruuhkamaksuja arvostellaan myös oppositiopuolue kokoomuksen riveistä. Kansanedustaja Heikki Vestman (kok.) sanoo, että ruuhkamaksut näkyisivät myös halukkuudessa vastaanottaa pienipalkkaisia töitä.

– Tässä on pelissä paitsi työssä käyvien ihmisten rahat myös koko Uudenmaan elinvoima. On päivänselvää, että pääkaupunkiseudulle suunniteltu ruuhkamaksu olisi niin kova, että se vaikuttaisi alueen houkuttelevuuteen, Vestman sanoo.

HSL: Autoilu kallistuisi 700-1000 euroa vuodessa

Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymän (HSL) selvityksen mukaan tienkäyttömaksut nostaisivat autoilun kustannuksia 700–1000 euroa vuodessa.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo, että jotain kautta päästöjen vähentäminen ja tulevat tieverkon investoinnit on hoidettava.

– Taustalla on ensisisijaisesti päästöjen vähentäminen, mutta samalla myös tieliikenteen määrän pienentäminen, mikä puolestaan laskisi päästöjen määrää ja samalla tulevien tieinvestointien tarvetta, Rihtniemi selventää.

Jos hallituksen kaavailema hanke toteutuu ja kunnat saavat halutessaan tietulleja periä, rahat olisi Rihtniemen mielestä käytettävä tieverkon investointeihin alueilla, josta maksut on kerätty.

– Rahat eivät saisi valua valtion pohjattomaan kassaan, Rihtniemi sanoo.

Rahaa suunnattaisiin tienpitoon ja joukkoliikenteen kehittämiseen

Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen puolestaan sanoo, että esimerkiksi eri puolille rakennettavat autopaikat nostavat ihan yleisesti rakentamisen kustannuksia.

– Toimivan joukkoliikenteen järjestäminen ja suosiminen siellä, missä se on mahdollista, alentaisi erilaisia autoilun välillisiä kustannuksia yhteiskunnalle ja myös auton omistajille, Mikkonen toteaa.

Mikkosen mukaan ruuhkamaksuilla kerättyjä varoja voitaisiin suunnata joukkoliikenteen parantamiseen.

– Ihmisillä olisi aidosti vaihtoehtoja valita.

Mikkonen korostaa, että päästöjen suitsimiseksi tullaan varmasti tarvitsemaan useita eri keinoja, joita nyt rauhassa ja huolella mietitään.