"Rautatie oli alkuräjähdys kaikelle" – Petri P. Pentikäinen kokosi kirjan Kalvitsan kylän historiasta

Nykyisen Mikkelin alueella Kalvitsan entisellä rautatieasemalla asuva Petri P. Pentikäinen kokosi Savon radan synnyttämän kylän historian kirjaksi.

Kalvitsa, Mikkeli
Petri P. Pentikäinen pitää käsissään uunituoretta kirjaansa Kalvitsan kylästä.
Petri P. Pentikäinen kertoo tutkineensa Kalvitsan historiaa siitä lähtien, kun kymmenisen vuotta sitten muutti Kalvitsaan.Sari Ursin / Yle

Nykyisen Mikkelin alueella Kalvitsan kylän tärkeä päivä oli tammikuussa vuonna 1865.

Tuolloin Mikkelin pitäjänkokous perusti Kalvitsan kievarin.

Kalvitsa merkittiin karttoihin ja varhaisiin tieoppaisiin. Kylä sai nimensä Kalvitsan tilan nimestä ja vuonna 1889 Savon radan varrelle avattiin Kalvitsan pysäkki.

Kalvitsan historia on painettu nyt kirjaksi. Vanhalla rautatieasemalla asuvan Petri P. Pentikäisen toimittamassa kirjassa kerrotaan rautatien vaikutuksista kylän kehitykseen sekä kylän liike-elämän ja koulun vaiheita.

– Rautatie oli alkuräjähdys kaikelle, Pentikäinen sanoo.

Kalvitsaan rakennettiin vuonna 1904 koulurakennus, ja kylään ovat historian aikana luoneet elinkeinoja puuteollisuus ja vähän aikaa kylällä 1920-luvulla toiminut graniittilouhos.

Rautatieliikenne loppui Kalvitsassa vuonna 1983.

Nykyisin Kalvitsassa asuu Pentikäisen arvion mukaan pari sataa ihmistä. Hän kuvailee, että Suomessa on satoja samankaltaisia kyliä, jotka ovat saaneet voimaa rautatiestä. Myöhemmin rautatieaseman sulkeminen on hiljentänyt kyliä.