Jäävätkö Salon jättitulvat historiaan? Jäiden kulkua hidastetaan kivillä Salonjoessa

Tulvien estämisen lisäksi on tarkoitus kohentaa lohikalojen lisääntymisalueita.

Salo
Kaivinkone ja kuorma-auto töissä Salonjoella.
Jäämassojen on tarkoitus jäädä kivien taakse. Dani Branthin / Yle

Salonjoen alajuoksulla sijaitsevan Moisionkosken rauhallinen solina peittyy kaivinkoneen ja kuorma-auton meteliin. Kaivinkone on ajettu lähes keskelle jokea sitä varten tehdylle hiekkasaarekkeelle.

Savista maata nousee kuorma-auton lavalle kauha toisensa perään. Kuorma-auto ajaa joen vartta noin viidenkymmenen metrin matkan ja kippaa hiekan joenpenkalle. Satunnaisesti kaivurin kauha osuu isoon kiveen, joita on neljä rivissä koko joen leveydeltä.

– Rakennamme täällä jäänpidätysrakenteita. Niiden tarkoitus on rikkoa jäälauttoja, jotka tulevat Salonjoen yläjuoksulta alas. Tarkoitus on myös pidättää niitä paikoilleen. Yritetään ehkäistä sitä, ettei Salon keskustaan syntyisi isoa jääpatoa, Jussi Aaltonen Valoniasta sanoo.

Valonian Jussi Aaltonen kääntää kiveä Salonjoessa.
Jussi Aaltosen mukaan vuosia sitten ihmiset veivät kiviä joesta muun muassa myllyihin. Dani Branthin / Yle

Salonjoki on yksi Suomen merkittävimmistä tulvariskialueesta.

Isot kivet ovat tärkeä osa jäänpidätysrakenteita. Suunnitelmana on, että kivet ensisijaisesti pidättäisivät jään, mutta myös halkaisisivat jäälauttoja pienemmäksi.

– Ajatellaan, että iso jäälautta hajoaa kivelle tullessaan virran ja muiden jäiden paineesta.

Projektin tarkoitus ei ole ainoastaan saada jäiden kulkua hidastettua. Salonjoki on salolaisille tärkeä virkistysalue. Se on otettu suunnittelussa huomioon.

– Varmasti tämä alue on mukavamman oloinen tämän työn jälkeen. Koko jokeahan pystyy myös kehittämään virkistyskalastuskohteena jatkossa. Tavoitteena on parantaa ja saada kalakantaa nykyistä elinvoimaisemmaksi, Varsinais-Suomen ely-keskuksen johtava vesitalousasiantuntija Juha-Pekka Triipponen sanoo.

Juha-Pekka Triipponen on tyytyväinen näkemäänsä työn laatuun.
Juha-Pekka Triipponen on tyytyväinen näkemäänsä työnjälkeen.Dani Branthin / Yle

Jussi Aaltosen mukaan jäänpidätysrakenteiden lisäksi Salonjoessa tehdään kalataloudellista kunnostusta. Tarkoituksena on kohentaa lohikalojen lisääntymisalueita. Samaa tehdään useissa muissakin kohteissa.

– Lisäämme tänne kutusoraa taimenelle, lohelle ja vaellussiialle. Yritämme korjata huonoja asioita, joita ihminen on vuosien saatossa joen koskialueilla tehnyt. Pyrimme saamaan joesta jälleen luonnontilaisen.

Salonjokeen kuuluvassa Yyrönkoskessa on testattu jäänpidätysrakenteita ensimmäisenä Suomessa. Positiivisten kokemusten myötä jäänpidätysrakenteita laitetaan Salonjoen varrelle myös Haukkalankoskeen.

Salon kaupunki maksaa kunnostusprojektista 52 prosenttia ja valtio 48 prosenttia. Yhteensä kaikkine töineen hintaa rakentamis- ja kunnostustöille tulee noin miljoona euroa.

Hiekkakasa ja kiviä Salonjoessa.
Salonjoen Moisionkosken maisema on muuttunut.Dani Branthin / Yle

_Juttua korjattu kello 16.17. Jäänpidätysrakenteita ei ole tulossa Lopenkoskeen eikä Kaukolankoskeen. Niihin tehdään kalataloudellinen kunnostus. _