Kiinalaiset saattavat rakentaa Tallinnan tunnelin lisäksi Jäämeren radan – rahoitusta toivotaan etenkin Norjasta

Tietysti helppo on tehdä samojen partnereiden kanssa muitakin projekteja, kommentoi ratahanketta vetävä Peter Vesterbacka.

Jäämeren rata
Peter Vesterbacka puhuu Arctic Business Forumissa 9. toukokuuta.
Peter Vesterbacka puhuu Arctic Business Forumissa Rovaniemellä 9. toukokuuta, kun aiesopimus Jäämeren radasta oli julkistettu.Juha Mäntykenttä / Yle

Jäämeren rata saatetaan rakentaa Lapissa kiinalaisvoimin. Rautatiehanketta vetää yrittäjä Peter Vesterbacka, jonka yhtiö on solminut aiesopimuksen kiinalaisen rakennusyhtiön CRECin kanssa Tallinnan tunnelin rakentamisesta. CREC on maailman suurin rakennusalan yhtiö.

Vesterbacka pitää mahdollisena, että kiinalaisyhtiö olisi rakentamassa myös Jäämeren rataa.

– Ei olla ollenkaan niin pitkällä vielä. Kaikki on mahdollista, mutta on ihan liian aikaista ottaa kantaa siihen, millaisella setupilla lähdetään työstämään varsinaista projektia. Tietysti helppo on tehdä samojen partnereiden kanssa muitakin projekteja.

Vesterbackan mukaan Jäämeren rata on vielä alkuvaiheessa.

– On tehtävä vielä paljon selvityksiä. Ensi syksynä on tarkoitus tehdä enemmän duunia asian ympärillä.

Saamelaisten kanssa neuvotellaan

Vielä esimerkiksi ei ole neuvoteltu saamelaisten kanssa, mutta hän lupaa, että ratahankkeesta keskustellaan myös alkuperäiskansan edustajien kanssa aikanaan.

Moni saamelainen vastustaa Jäämeren rataa. Syynä on muun muassa se, että radan perätään halkovan perinteisiä porojen laidunmaita saamelaisten kotiseutualueella.

– Vielä on ennenaikaista sanoa, mitä alueita rata halkoo ja miten rata toteutetaan. Vielä ei ole mitään tarkempaa speksiä, Vesterbacka toteaa.

"Rakentamiseen ei mene kovin kauaa"

Angry Birds -mobiilipelistä tutun liikemiehen yhtiö allekirjoitti aiesopimuksen kaksi kuukautta sitten Rovaniemellä norjalaisen Etelä-Varangin kehitysyhtiön kanssa Jäämeren radan suunnittelemisesta ja toteuttamisesta.

Vesterbacka kertoo pitävänsä yhä mahdollisena, että juna kulkisi Lapin halki meren rannalle Norjaan jo seuraavien 5–10 vuoden aikana.

– Itse rakentamiseen ei mene kovin kauaa. Se on ihan sama kuin Tallinna-tunnelin kanssa eli kaikki valmistelut ja suunnitelmat pitää tässäkin tehdä kunnolla.

Rahaa Norjasta ja Kiinasta?

Rata Rovaniemeltä Norjaan maksaisi arviolta kolme miljardia euroa. Vesterbackan mukaan radan rakentamiseen voidaan saada rahoitusta Kiinan lisäksi muun muassa etenkin Norjasta.

– Tallinna-tunnelin päätösvalta ja omistus säilyvät Suomessa, jossa alle puolet rahasta tulee Kiinasta. Loput rahoista tulevat sijoittajilta lähimaastosta ja muualta Euroopasta. Ihan samalla tavalla on tarkoitus tehdä Jäämeren radan suhteen.

Vesterbacka muistuttaa, että Norjalla on isot intressit pohjoista rautatietä kohtaan. Hänen mukaansa öljyllä vaurastunut Norja on maailman suurin valtiollinen sijoittaja.