Milloin perutusta keikasta saa rahat takaisin? Voiko surkeasta show'sta vaatia korvauksia? Yhdeksän kysymystä Kilpailu- ja kuluttajavirastolle

Pääesiintyjän ja tämän korvaajan perumiset Ruisrockissa herättävät kysymyksiä. Millaisia oikeuksia kuluttajalla on vaatia korvauksia kulttuuritapahtumien yllättävistä muutoksista?

Musiikkitapahtumat
Yleisöä Ruisrockin päätöspäivänä.
Travis Scott ja Migos peruivat keikkansa Ruisrockissa viime viikonloppuna. Kuvassa juhlahumua Ruissalossa festareiden päätöspäivänä.Laura Ukkonen / Lehtikuva

Suomen festarikesässä kuohuu jälleen.

Viikonloppuna Turussa juhlittu Ruisrock joutui pettämään juhlakansan kahteen otteeseen, kun ensiksi sunnuntain pääesiintyjä, rap-artisti Travis Scott perui keikkansa logistisista syistä, ja lopulta lyhyellä aikataululla Scottia korvaamaan hankittu hip hop -trio Migos jäi Saksaan lentokoneen teknisten ongelmien takia.

Ruisrock tiedotti palauttavansa kuluttajille vain käyttämättömien sunnuntailippujen rahat. Promoottori Mikko Niemelä perusteli ratkaisua Ylelle siten, että festivaalia täytyy tarkastella kokonaisuutena, ja että perumiset olivat täysin järjestävästä tahosta riippumattomia käänteitä.

Millaisia oikeuksia kuluttajalle jää tällaisissa tilanteissa? Yle kysyi yhdeksän kysymystä festari- ja keikkakorvauksista Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtajalta Miina Ojajärveltä.

Miina Ojajärvi, koska keikan peruuntumisesta saa rahat takaisin?

– Yhden esiintyjän konsertin tai koko festivaalin peruuntuessa järjestäjä on velvollinen palauttamaan pääsymaksun. Ja sitten taas, jos kyseessä on useita esiintyjiä, ja tapahtuman sisältö muuttuu merkittävästi markkinoidusta, kuluttajalla voi olla oikeus lipunhinnan alennukseen.

– Olennaista on sitten se, että kuinka paljon sisältö muuttuu. Esimerkiksi vuonna 2013 kuluttajariitalautakunta ei suositellut lipunhinnan alennusta kuluttajalle tilanteessa, jossa Lamb of God -yhtyeen keikka korvattiin Tuska-festivaalin järjestäjätahosta riippumattomista syistä toisella esiintyjällä.

– Mutta yksittäistapauksiin on mahdotonta ottaa kantaa.

Jos keikan tai festarin peruuntumisesta tiedottaminen epäonnistuu, ja kuluttaja saapuu paikalle ilman tietoa asiasta, voiko hän vaatia korvauksia esimerkiksi matkakuluista ja majoittumisesta?

– On vaikea sanoa, miten ylipäänsä pitäisi tiedottaa. Ostettua tuotetta koskevasta virheestä ei saa aiheutua kuluja kuluttajalle. Jos tieto keikan peruuntumisesta ei ole kulkenut kuluttajalle tehokkaasti, voi joissain tapauksissa olla oikeutettu korvauksiin.

Kuinka aikaisin keikan peruuntumisesta pitää tiedottaa kuluttajalle?

– Tapahtumajärjestäjän tulee kuitenkin tiedottaa mahdollisista muutoksista tehokkaasti. Yksittäisissa tilanteissa kuluttajariitalautakunta voi arvioida tiedottamisen tehokkuutta.

Onko väliä, kuinka suuri tähti festareilla peruuttaa?

– Kyse on aina tapauskohtaisesta arvioinnista. Merkitystä voi olla esimerkiksi sillä, miten esiintyjiä on markkinoitu. Toisaalta eri artistit ovat toisille ihmisille eri lailla merkityksellisiä.

Jos järjestäjä saa kiinnitysmaksun takaisin peruneelta esiintyjältä, pitääkö ne jakaa lippuja ostaneelle yleisölle?

– Tähän en ota kantaa. Maksut perustuvat yritysten välisiin sopimuksiin. Kuluttaja-asiat arvioidaan eri tavalla.

Onko lippufirmojen tarjoamista vakuutuksista tilanteissa, joissa keikkoja perutaan?

– En osaa ottaa lippuvakuutuksiin kantaa, sillä en tiedä niiden sisältöjä. Kannattaa kuitenkin aina lukea vakuutusten ehdot tarkasti.

Yle tarkisti, että esimerkiksi Ticketmasterin tarjoama lippuvakuutus ja Tiketin tikettiturva koskevat lähtökohtaisesti vain tapauksia, joissa kuluttaja itse on estynyt esimerkiksi sairauden tai oikeudenkäynnin päällekkäisen ajankohdan vuoksi. Ne eivät siis kata muutoksia festivaali- tai keikkaohjelmistoissa.

Mitä jos keikka vedetään, mutta se on paljon lyhyempi kuin mitä annettu aika edellytti?

– Tuotteen pitää vastata luvattua. Jos esiintyjä soittaa 15 minuuttia vaikka on luvattu kaksi tuntia, niin tapauskohtaisesti arvioidaan miten vakavasta virheestä on kyse ja mitkä syyt siihen johtivat.

Jos keikka on huono, voiko silloin vaatia rahoja takaisin?

– Onhan näitä tainnut olla esimerkiksi sellaisia tapauksia, missä esiintyjä on ollut humalassa eikä konsertti ole vastannut odotuksia. Tällaisissa tilanteissa arvioidaan, että mitkä kriteerit normaalin konsertin tulisi täyttää, ja onko toteutunut konsertti ollut virheellinen.

Tuleeko KKV:lle paljon yhteydenottoja konsertti- ja festivaaliaiheista?

– Meille tulee yhteensä yli 63 000 ilmoitusta vuosittain. Musiikkitapahtumista ilmoituksia tulee enimmäkseen lipunmyyntiin liittyvistä ongelmista, mutta niitä nähdään myös esiintyjämuutoksista ja -peruuttamisista säännöllisesti.

Jutun kommentointimahdollisuus on auki klo 22.00 saakka.

Aiheesta muualla:

KKV: Lipun hinnan hyvittäminen konsertin peruuntuessa (siirryt toiseen palveluun)