Kuntoportaiden suosio kasvaa – porrastreenin hyödyt ovat moninaisia

Uudet kuntoportaat ovat valmistuneet myös Oulun Kaakkuriin.

Oulu
Jalkoja kuntoportailla.
Porrastreeni sopii kaikille. Arkistokuva.Kalle Niskala / Yle

Kuntoportaat ovat olleet suosittuja lähes kaikkialla siellä missä niitä vain on. Lista portaiden hyödyistä hyvinvoinnille on pitkä ja se sopii kaiken tasoisille liikkujille.

Yhdet uudet kuntoportaat ovat juuri valmistumassa Oulun Kaakkuriin tekeillä olevan liikuntamaan rinteeseen, jossa käyttäjät ovat löytäneet paikan jo ennen kuin portaat ovat edes valmistuneet. Viime kesänä kuntoportaat avattiin Kempeleen Köykkyriin.

– Kestävyyskunnon parantuminen, alaraajojen lihasten vahvistuminen ja erityisesti hengityksen sekä verenkierron tehostuminen ovat niitä porrastreenin isoimpia vaikutuksia, kertoo Into hyvinvoinnista fysioterapeutti ja personal trainer Laura Ukonmaanaho.

Portaita nousemalla voi myös madaltaa sydänkohtauksen riskiä, muistuttaa Ukonmaanaho.

Aloittelijan kannattaa aloittaa porrastreenit maltillisesti, alkuun riittää 10 minuutin treenaus. Aloittaa voi ihan tasamaalta lämmittelemällä ja suunnata portaisiin vasta kun kroppa on kunnolla lämmin.

– Eikä ole vaarallista vaikka jalat hapoille menevätkin, naurahtaa Laura Ukonmaanaho.

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).