Hätäkeskuksen uusi tietojärjestelmä lisäsi lähtöjä: Keski-Pohjanmaalla ambulanssien kiireellisissä tehtävissä kasvua

Ensihoidosta arvioidaan kasvun johtuvan siitä, että järjestelmä ampuu yli osassa tapauksia eli yliarvioi riskit.

Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Uusi hätäkeskuksen tietojärjestelmä eli Erica on lisännyt selvästi ambulanssien kiireellisiä tehtäviä Keski-Pohjanmaalla.

Ensihoidon kiireellisten tehtävien osuus kaikista tehtävistä on noussut yli 10 prosenttiyksikköä järjestelmän käyttöönoton jälkeen. Järjestelmä on ollut toiminnassa Vaasan hätäkeskuksessa neljä kuukautta eli maaliskuusta lähtien.

Sosiaali- ja terveyspalveluista Keski-Pohjanmaalla vastaavan Soiten ensihoitopäällikkö Oscar Hagström arvioi, että osassa tulleista hätäkeskussoitoista järjestelmä ylireagoi.

– Se on potilaan etu, että hätätapauksissa ammutaankin hieman yli. Kuitenkin hälytysajot ovat aina tietynlainen työ- ja liikenneturvallisuusriski ensihoidon henkilökunnalle. Siksi me toivomme, ettei riskejä yliarvioida kohtuuttomasti.

Se tarkoittaa myös sitä, että ambulanssi hälytetään yhä useammin kesken olevalta keikalta toiselle kiireellisemmälle keikalle. Parannuksia ja viilauksia tarvitaan ainakin järjestelmän riskinarviointikykyyn, arvioidaan Soiten ensihoidosta.

Se on potilaan etu, että hätätapauksissa ammutaankin hieman yli.

Soiten ensihoitopäällikkö Oscar Hagström

Myös muualla Suomessa ensihoidon kiireellisissä lähdöissä on tapahtunut selkeää kasvua viime kuukausina.

Ensihoitopäällikkö Hagström korostaa, ettei järjestelmään kannata tehdä suuria muutoksia, ennen kuin saadaan kerättyä kokemuksia.

– Järjestelmä on kuitenkin toiminut pääosin niin kuin pitääkin, painottaa Hagström.

Vaasan hätäkeskuksessa kokemukset uudesta järjestelmästä ovat myönteisiä.

Uusi järjestelmä mahdollistaa maan kuuden hätäkeskuksen verkottumisen eli jatkossa hätäpuhelut ohjautuvat ruuhkatilanteissa vapaille päivystäjille eri puolille maata. Vaasan hätäkeskuksen päällikön Kari Pastuhovin mukaan jo nyt on voitu todeta, että vastausajat hätäpuheluihin ovat lyhentyneet.

Erica-järjestelmää käyttävät Hätäkeskuslaitos, poliisi-, pelastus-, sosiaali- ja terveystoimi sekä Rajavartiolaitos. Muun muassa kaikki kansalaisten hätäpuhelut päätyvät Ericaan.