Hätäpuhelu Laihialta voi ohjautua vastattavaksi vaikka Kuopioon – virtuaalisen hätäkeskuksen testaaminen on jo vauhdissa

Verkottuneen hätäkeskusmallin kokeilu käynnistyi kuukausi sitten. Hätäpuheluihin vastataan nyt nopeammin kuin aikaisemmin.

hätäkeskukset
Sofie Mecklin-Lönnkvist
Sofie Mecklin-Lönnkvist on tominut hätäkeskuspäivystäjänä 15 vuoden ajan. Elina Kaakinen / Yle

Suomeen on syntymässä virtuaalinen koko maan kattava hätäkeskus. Uusi tietojärjestelmä Erica mahdollistaa maan kuuden hätäkeskuksen verkottumisen ja hätäpuhelut voidaan ruuhkatilanteissa ohjata vapaille päivystäjille aina siellä missä heitä on.

Jos esimerkiksi Turun saaristossa riehuu myrsky, voidaan alueellista ruuhkahuippua tasata ohjaamalla puheluita Vaasaan kaksikielisten päivystäjien vastattavaksi.

Pohjalaismaakuntia ja Keski-Suomea palvelevassa Vaasan hätäkeskuksessa uusi järjestelmä otettiin käyttöön neljä kuukautta sitten. Kokemukset ovat olleet Vaasan hätäkeskuksen päällikön Kari Pastuhovin mukaan myönteisiä.

Vaasassa korostuu se, että hätäkeskuksen palkkalistoilla on 43 päivystäjää, jotka pystyvät palvelemaan asiakkaita sekä suomeksi että ruotsiksi.

– Kun ajatellaan tätä Vaasan hätäkeskuksen kielellistä osaamista, niin se saadaan nyt koko maan käyttöön, painottaa Pastuhov.

"Hätäkeskus - nödcentralen"

Vaasan hätäkeskuksen ylipäivystäjä Sofie Mecklin-Lönnkvist käyttää jo tottuneesti Erica-tietojärjestelmää. Yksi muutos hänen työssään on ollut se, että nykyisin hänen vastattavakseen tulee ruotsinkielisiä puheluita koko Suomen alueelta.

Se ei ole aiheuttanut ongelmia.

– Meillä on hyvä karttajärjestelmä ja lisäksi hyödynnetään puhelinpaikannusta.

Mecklin-Lönnkvistin mukaan päivystäjän työn kannalta ei ole juurikaan merkitystä sillä, mistä päin Suomea puhelu tulee.

– Tietysti joitakin tarkentavia kysymyksiä voidaan joutua tekemään sen varmistamiseksi, että paikka ja osoite oikea.

Kari Pastuhovin mukaan järjestelmä on jo lyhyessä ajassa osoittanut, että hätäpuheluihin voidaan vastata missä tahansa hätäkeskuksessa ja apu saadaan perille.

Päivystäjiä ylivuotoroolissa

Erica on ollut nyt kahden kuukauden ajan käytössä koko maassa. Hätäkeskusten verkottumista alettiin pilotoida kuukausi sitten.

Kokeiluun ilmoittautui maan kuudessa hätäkeskuksessa yhteensä yli sata hätäkeskuspäivystäjää ja he ovat nyt niin sanotussa ylivuotoroolissa. Vaasassa kokeiluun osallistuu 12 päivystäjää ja lisäksi hätäkeskuksen kaksikieliset päivystäjät vastaavat ruuhkatilanteissa muualta maasta tuleviin ruotsinkielisiin puheluihin.

Kari Pastuhovin mukaan muutos toimintamallissa on merkittävä.

– Nyt voidaan päivystäjien työkuormaa jakaa tasaisemmin ja siinä uusi järjestelmä on jo osoittanut loistavuutensa.

Vaasan hätäkeskus vastaanotti viime viikon aikana 8000 hätäilmoitusta. Niistä reilu 700 ohjautui vastattavaksi muihin hätäkeskuksiin ja vastavuoroisesti muilta alueilta Vaasaan tuli vastattavaksi vähän alle 700 puhelua.

– Kun maan kaikki hätäkeskuspäivystäjät ovat käytettävissä, se näkyy tietysti asiakkaille parempana palveluna eli parempana vastausaikana, toteaa Pastuhov.

Vaasan hätäkeskuksen päällikkö Kari Pastuhov
Vaasan hätäkeskuksen päällikkö Kari PastuhovAnna Wikman / Yle

Verkottuminen etenee vauhdilla

Erican käyttöönoton jälkeen hätäpuheluihin on pystytty vastaamaan aikaisempaa nopeammin. Esimerkiksi viime viikolla 95 prosenttiin puheluista vastattiin alle kymmenessä sekunnissa.

– Vastausaika on jo nyt merkittävästi lyhentynyt, vaikka yhtä valtakunnallista jonoa ei ole vielä otettu täysimääräisesti käyttöön, toteaa hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Jyrki Heinonen.

Verkottunutta toimintamallia ja hätäpuheluiden ylivuotamista toisen hätäkeskuksen käsiteltäväksi testataan loppuvuoden aikana. Tavoitteena on, että kaikki hätäpuhelut ovat yhdessä valtakunnallisessa jonossa jo lähikuukausien aikana.

– Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, niin vielä tämän vuoden puolella me olemme täysin verkottuneessa järjestelmässä, sanoo Heinonen.

Heinosen mukaan kysymys on kehityksestä, joka mahdollistaa parempien palveluiden tuottamisen. Asiakkaalle merkitystä on vain sillä, kuinka nopeasti hän saa avun - ei sillä, missä hätäpuheluun vastataan.

– Huoli pois kansalaisilta tässä asiassa. Niinsanotusta alueellisesta järjestelmästä päästiin irti jo parikymmentä vuotta sitten, kun hätäkeskusalueita laajennettiin ja nykyteknologia mahdollistaa paikantamisen monella tavalla eli kyllä tässä kansalaisten turvallisuutta ollaan koko ajan parantamassa, painottaa Heinonen.

Lue myös: Hätäkeskuspuhelussa jokainen kysymys on tarkkaan harkittu – vastaa niihin rauhallisesti ja luota päivystäjään

Uusi hätäkeskusjärjestelmä Erica on lisännyt selvästi poliisin ja ensihoidon kiireellisiä tehtäviä