Avoautoon nojaileva paidaton nuorimies oli liikaa sairaalan johdolle – mainosalan ammattilaiset ihmeissään

Keskussairaalan johto poistatti mielestään liian räväkän työpaikkailmoituksen. Ammattilaisten mukaan mainoksen pitää erottua, jos mieli saada hyviä työntekijöitä.

työpaikkailmoitukset
Eksote rekrytointisomemainos
Tämä työpaikkailmoituksen kuva oli liikaa Eksoten johdolle.Kuvakaappaus Eksoten somemainoksesta

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote julkaisi juhannuksen alla työpaikkailmoituksen, joka suututti yrityksen johdon. Ilmoitus oli suunnattu nuorille lääkäreille. Heistä Eksotella on pulaa.

Työpaikkailmoituksessa paidaton nuorimies nojailee virvoitusjuomalasia pidellen avoautoon. Taustalla oleva auto näyttää arvokkaalta ja kaikki henkilöt kovapalkkaisilta.

Kohderyhmään ilmoitus vetosi.

– Jos en jo olisi täällä töissä, niin voisin tuon ilmoituksen perusteella hakeakin, sanoo Eksoten päivystyksessä erikoistumassa oleva 31-vuotias Niko Nousiainen.

Nousiaisen mielestä kohua herättänyt ilmoitus oli hauska ja onnistunut. Eksote saikin lääkäreiltä enemmän yhteydenottoja kuin koskaan aikaisemmin.

Sen sijaan sairaanhoitopiirin johto oli toista mieltä. Eksoten hallituksen puheenjohtaja Marja-Liisa Vesterisen (sd.) mukaan ilmoitus antoi väärän mielikuvan akateemisesti koulutetuista lääkäreistä. Hän käski poistaa ilmoituksen.

– Puutuin operatiiviseen toimintaan ja ihan määräsin, että nyt se kuva sieltä veke. Nyt on tullut niin kauheasti huonoa palautetta siitä, kertoo Vesterinen.

Niinpä kuva poistettiin sosiaalisesta mediasta.

Mainoksen pitää erottua

Mainosalan ammattilaiset sen sijaan puolustavat räväkkää ilmoitustapaa.

Academic Workin rekrytointitiimin esimiehen Aki Laulaisen mukaan rekrytointi-ilmoitukset ovat nykyään usein räväköitä ja huomiota herättäviä, ja näin hänen mielestään pitääkin olla.

Laulaisen mielestä työmarkkinat ovat kymmenen viime vuoden aikana muuttuneet niin, että nykyään kilpaillaan alan osaajista. Se vaatii erottuvaa mainontaa.

– Alasta riippuen työntekijä voi jopa valita, minne menee töihin. Se on johtanut siihen, että työpaikkailmoituksissa korostetaan yrityksen kulttuuria ja ilmapiiriä ja kerrotaan, miksi juuri meille kannattaa tulla töihin. Ilmoituksen täytyy olla myyvä ja yrityksen arvojen mukainen, kertoo Laulainen.

Hyvässä rekrytointi-ilmoituksessa on Laulaisen mukaan kolme pääasiaa. Tärkeintä on kertoa selkeästi, mitä haettavassa työssä tehdään. Nuoria kun kiinnostavat monipuolisesti haastavat työtehtävät. Toiseksi eniten arvostetaan palkkaa ja henkilöstöetuja, kolmanneksi eniten ystävällisiä kollegoita ja hyvää työilmapiiriä.

– Eksoten työpaikkailmoituksessa näytti olevan juuri nämä kolme asiaa. Ei mikään ihme, että se on herättänyt mielenkiintoa kohderyhmässä.

Aki Laulaisen mielestä nuorille suunnatatuissa työpaikkailmoituksissa kannattaa olla rohkea.

– Nuoret arvostavat usein rehellistä, informatiivista ja rennolla kynällä kirjoitettua ilmoitusta. Rentous antaa käsityksen rennosta työilmapiiristä, sanoo Laulainen.

Eksoten rekrytointimainos
Ilmoituksessa luvattiin lääkäreille huippupalkkaa, räätälöity työaika ja loistavia työkavereita.Kuvakaappaus Eksoten somemainoksesta

Laulaisen mukaan on myös hyvä nousta esiin erilaisuudella ja välttää kliseitä, kuten ilmaisua näköalapaikalla työskentely. Rekrytointi-ilmoitus ei saa olla syrjivä.

– Pitkiä vaatimuslistoja kannattaa välttää, sanoo Laulainen.

Sanoma, asenne ja tarinat purevat parhaiten

Eksotelle kohuttua työpaikkailmoitusta tekemässä olleen markkinointitoimisto Avidlyn operatiivisen johtajan Sanna Raution mukaan kaikkien markkinointitoimien ensisijainen tehtävä on auttaa toteuttamaan yrityksen strategiaa ja yhteisesti sovittua visiota. Lisäksi mainosten tulisi perustua aina yrityksen arvoihin.

– Kaikki trendit ja tutkimukset puoltavat sitä, että ne brändit ja organisaatio menestyvät, joilla on sanomaa ja asennetta, tarinaa ja uskallusta ottaa kantaa.

Raution mukaan on tavallista, että mainostoimisto suunnittelee rekrytointikampanjan, koska silloin varmistetaan, että kampanjakonsepti viestii kaikista halutuista asioista.

Mainoskampanjan Eksotelle ideoivat Eksoten viestintä, mainostoimisto Avidly ja Eksoten päivystys yhdessä. Sanna Rautio ei ymmärrä, miksi mainoskampanjan kuvat olisi pitänyt näyttää etukäteen Eksoten johtoryhmälle.

– He olivat jo antaneet luottamuksen omalle tiimilleen hoitaa homma. Tavoitteet ja markkinoinnin onnistumisen mittarit oli tietysti määritelty yhdessä. Tämän jälkeen pitääkin antaa tiimin itsenäisesti tehdä prosessi ja omat valinnat ja katsoa lopulta pelkkä tulos.

Rautio kuitenkin uskoo, että Eksoten maine ei tästä sopasta kärsi.

– Varmasti tämäkin myrsky voidaan ratkoa ja kääntää voitolliseksi Eksoten tarinan uskottavuuden kannalta.

Lue seuraavaksi: Keskussairaala julkaisi poikkeuksellisen räväkän rekrytointi-ilmoituksen – sairaalan johto veti herneet nenään