Rattijuopumukseen syyllistyy yhä useammin nuori kuljettaja – "Kolme päivää ja yötä festivaaleilla tekee ajokunnon arvioimisesta vaikeaa"

Päihtyneenä ajaminen väheni vuosia, mutta nyt suunta näyttää kääntyneen.

liikennejuopumus
Poliisi puhalluttaa autoilijoita.
Poliisi puhalluttaa Joensuussa joka vuosi Ilosaarirockista poistuvia festivaalikävijöitä. Vuosittain kiinni jää kymmenkunta rattijuoppoa.Pauliina Tolvanen / Yle

Joensuussa Ilosaarirockin paluuliikenne on maanantaina aamupäivällä vilkkaimmillaan. Festivaalialueen ulkopuolella autojono kuitenkin seisoo: nuori nainen on puhaltanut alkometriin 0,52 promillea ja poliisi pyytää häntä nousemaan autosta.

– 400 kuskia olemme puhalluttaneet ja viisarin värähdyksiä on ollut paljon, mutta vielä ei yhtään rattijuoppoa. Tässäkin ollaan sen verran rajoilla, että puhallutamme hänet vielä uudestaan, ylikonstaapeli Kari Kulmala kertoo.

Ilosaarirock näkyy joka kesä piikkinä rattijuopumustilastoissa. Kulmalan mukaan viime vuosina tavanomainen saldo on ollut kymmenen rattijuopumusepäilyä.

– Se ei muutu mihinkään, vaikka etukäteen on tiedossa, että olemme täällä puhalluttamassa, Kulmala huokaa.

Rattijuopumusten määrä on jälleen kasvussa

Rattijuopumukset vähenivät tasaisesti viimeiset 10 vuotta, mutta positiivinen kehitys taittui viime vuonna. Etenkin alkoholirattijuopumukset alkoivat taas lisääntyä, selviää Tilastokekuksen tuoreista ennakkotilastoista. (siirryt toiseen palveluun)

Poliisihallituksesta kerrotaan, että perinteisesti rattijuoppoja jää poliisin haaviin erityisesti kesällä.

Rattijuoppojen perustyyppi on kuitenkin muuttumassa.

– Menneillä vuosikymmenillä tyypillinen rattijuoppo oli keski-ikäinen mies, joka joi tukevat humalat ja lähti ajamaan. Tyypillinen rattijuoppo on edelleen mies, mutta keski-ikä on laskemassa, sanoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.

Toisaalta rattijuopumus on Ihalaisen mukaan rikos, johon syyllistyy kansalaisia laidasta laitaan.

– Joukossa on esimerkiksi perheenäitejä, jotka tissuttelevat viiniä, eivätkä edes tajua kuntoaan. Monesti puhallutuksessa tulee sitten koviakin lukemia, Ihalainen toteaa.

Myös mopoautoilu humalassa on lisääntynyt.

– He ovat kuskeja, joiden ei ikänsä puolesta pitäisi edes saada alkoholia. Silti kyseessä on kasvava ilmiö, Ihalainen tietää.

Eniten kärytään amfetamiinista

Myös niin sanottujen huumekuskien määrä on lisääntynyt.

Alkuvuoden aikana kirjatuista rattijuopumuksista jo runsaat 60 prosenttia johtui muun huumaavan aineen kuin alkoholin käytöstä.

– Näissä tapauksissa kyseessä on harvoin pelkät huumeet, vaan yleensä mukana on alkoholia sekä useampaa muuta ainetta päällekäin, Ihalainen toteaa.

Huumeista käryävien rattijuoppojen verestä löytyy Ihalaisen mukaan useimmin amfetamiinia, rauhoittavia lääkkeitä eli bentsodiatsepiinejä sekä opiaatteja, kuten Subutex.

Itä-Suomessa huumekuskien määrä kaikista rattijuopoista vaihtelee 30–50 prosentin välillä, arvioi komisario Seppo Porokka Itä-Suomen poliisista.

– Monesti huumekuskeja jää kiinni, koska kuljettajan pupillit herättävät epäilykset. Usein huomiota kiinnitetään myös sammaltavaan puheeseen, Porokka toteaa.

Festivaalikävijöitä Liikenneturvan puhalluspisteellä.
Liikenneturva tarjosi Ilosaarirockissa autoilijoille mahdollisuuden puhaltaa ennen auton rattiin nousemista.Pauliina Tolvanen / Yle

Oman ajokunnon arviointi on vaikeaa

Moni rattijuopumuksista voitaisiin välttää, jos autoilijat pelaisivat varman päälle.

Ilosaarirockissa Liikenneturva piti huolen, ettei kenenkään tarvinnut ajaa vahingossa humalassa. Puolilta päivin oman ajokuntonsa oli käynyt testaamassa yli 300 festivaalikävijää.

Juuso Parikalla oli edessään ajomatka Imatralle.

– En olisi uskaltanut lähteä ajamaan ilman, että käyn puhaltamassa. Kolme päivää ja yötä festivaaleilla tekee ajokunnon arvioimisesta vaikeaa. Tullut kuitenkin jokunen olut juotua ja lisäksi väsymyksen osuutta on hankala arvioida, Parikka sanoo.

Nollan puhaltaneille Liikenneturvalla olikin yksi muistutus: liian väsyneenä ei auton rattiin kannata lähteä.