Poliisi paljasti: Näille teille tulevat uudet 150 superpeltipoliisia

Ensimäinen moderni liikennevalvontakamera on tänään otettu käyttöön Kuutostiellä Kouvolassa. Lisää tulee kovalla vauhdilla.

nopeusvalvontakamera
Uudenmallinen nopeusvalvontakamera Nelostiellä Sysmän Onkiniemessä.
Uudet nopeusvalvontakamerat levittäytyvät nopeasti Suomen maanteille.Martti Kainulainen / Lehtikuva

Uudet nykyaikaiset nopeusvalvontakamerat tulevat kovalla vauhdilla Suomen maanteille. Tänään tarkoista ja kaukaa ylinopeuden havaitsevista kameroista otettiin ensimmäinen käyttöön Kuutostiellä Kouvolassa, mutta lisää tulee.

Suomen maanteille uudenlaisia nopeusvalvontatolppia on jo asennettu yhteensä 42 kappaletta. Näistä 23 on Jyväskylän ja Heinolan välillä Nelostiellä ja 16 Kuutostiellä Kouvolan ja Loviisan välillä.

Lisäksi yksi uusi kameratolppa on Oulun keskustan vanhan poliisiaseman vieressä ja kaksi Helsingin keskustassa Mechelininkadulla.

Aluksi poliisi testaa parin kolmen viikon ajan tänään käyttöön otetun Kouvolan kameratolpan toimivuutta. Sen jälkeen otetaan käyttöön jo nyt valmiiksi rakennetut kameratolpat.

 nopeusvalvontakamera
Autoilijoilla menee aikaa, ennen kuin tottuvat uusien nopeusvalvotakameroiden pystymalliseen muotoon. Antro Valo / Yle

Tänne tulee kameroita

Poliisin tiedotustilaisuudessa Kouvolassa kerrottiin tänään aamupäivällä, että nyt rakennettujen tolppien lisäksi tulee myös liki 150 uutta kameratolppaa.

Maanteille kamerat tulevat seuraaviin paikkoihin:

Tie 52 Tammisaaren ja Someron välille 17 kappaletta

Tie 26 Haminan ja Luumäen Taavetin välille 12 kappaletta

Tie 21 Tornion ja Pellon välille 12 kappaletta

Tie 5 Kajaanissa valtatien 28 ja kantatien 89 välille 14 kappaletta

Karttagrafiikka
Ilkka Kemppinen / Yle

Lisäksi suunnitelmissa on rakentaa 12–14 kameratolppaa Viitasaaren ja Äänekosken väliselle tielle ja korvata kolme vanhaa tolppaa uusilla Jyväskylän rantaväylällä.

Kaikki uudet kameratolpat on tarkoitus saada asennettua paikoilleen vielä tämän vuoden puolella. Poliisi päättää myöhemmin, milloin ne otetaan käyttöön.

Tolppia Helsinkiin ja Porvooseen

Maantielle tulevien uusien kameratolppien valvonta tiekentuu myös kaupunkialueilla. Porvooseen on tulossa puolenkymmentä kameratolppaa. Niistä yksi tulisi keskustassa olevan koulun viereen ja loput Porvoon sisääntuloväylille.

Helsingin kaupunki on tilannut 74 kameratolppaa, jotka asennetaan seuraavan viiden vuoden aikana.

Yksi kameratolppa maksaa 20 000–25 000 euroa. Kaupunkeihin asennettavat tolpat maksaa kaupunki, mutta maanteiden varsiin tulevat tolpat kustannetaan valtion pussista.

Porvoon kaupungin liikenneinsinööri Antti Rahiala kertoo, että Porvoon kaupunki haluaa investoinnilla parantaa ensisijaisesti liikenneturvallisuutta.

– Ne sijoitetaan sellaisiin kohtiin, joissa ylinopeuksia on ollut eniten. Tällaisia ovat muun muassa väylät, joissa moottoritieltä ajetaan kaupungin keskustaa kohti.

Kartta, johon nopeusvalvontakamerat Porvoossa tulevat
Kartalla on punaisella renkaalla kohdat, joihin Porvoossa kaavaillaan uusia nopeusvalvontatolppia.Porvoon kaupunki

Kaikissa ei kameraa

Uudet kapeamalliset nopeusvalvontakamerat ovat ruotsalaisvalmisteisia, ja niissä on paljon uusia ominaisuuksia verrattuna vanhanmallisiin kameratolppiin.

Modernit peltipoliisit mittaavat ajoneuvojen nopeutta kehittyneellä tracking radar -tutkatekniikalla, kun nykyiset toimivat asfaltin alle asennetun silmukan avulla.

– Uusi tekniikka tuo konkreettisen hyödyn siinä, että kameratekniikkaa ei tarvitse enää huomioida tietöiden yhteydessä. Lisäksi kuvanlaatu on tarkempi, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen sanoo.

Uusi tutka seuraa ajoneuvon aikaa, nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa koko sen ajan, kun kohde on tutkan kentässä. Ylinopeudesta kamera räpsäyttää kuvan, ja lähettää sen langattomasti Poliisin liikenneturvakeskukseen.

Tolpan tutka voi mitata nopeutta jopa 150 metrin päästä, mutta ylinopeuden kamera mittaa noin 30 metrin päässä tolpasta.

Vastaavanlaisia kameroita on ollut jo aikaisemmin käytössä Ruotsissa.

– Ruotsin poliisilta saatu palaute nopeusvalvontakameroista on ollut hyvää. Tärkein viesti on ollut, että kamerat ovat kestäviä ja toimintavarmoja, Ihalainen sanoo.

Suomessa on tällä hetkellä 973 vanhanmallista kameratolppaa.

Kaikissa tolpissa ei ole kameraa, vaan poliiisi vaihtaa kameroiden paikkaa säännöllisin väliajoin.

Peltipoliisi valvoo nopeuksia.
Vanhat nopeuskameratolpat palvelevat uusien rinnalla vielä pitkään. Ismo Pekkarinen / AOP

Lue seuraavaksi: Liikenteen nopeusvalvonta mullistuu tänään – ensimmäinen superpeltipoliisi aloittaa työnsä Kuutostiellä

Tee testi: Punaiset valot alkavat käräyttää autoilijoita poliisille – testaa liikennevalopelillä, kuinka isot sakot saat

Korjattu 11.7.2019 klo 13.29 Tielle 5 tulevien nopeusvalvontatolppien kohta. Tolpat tulevat siis teiden 28 ja 89 väliselle osuudelle.