Suuri festari ei ole ekoteko, toisaalta niiden yleisö testaa rohkeasti uusia ideoita – Ilosaarirock kierrättää leivänkannatkin hevosille

Nuoret yleisöt ovat rohkeimpia kokeilemaan uusia ekotekoja.

festivaalit
Ilosaarirock
Tapahtumat antavat hyvän tilaisuuden kerätä asiakaskokemuksia, kun on kyse suurista ihmismassoista.Nelli Kenttä / YleX

Suurten yleisötapahtumien järjestäminen ei ole mikään ekoteko, minkä myös festivaalien järjestäjät myöntävät itse. Esimerkiksi ruoka, jätteet ja liikkuminen kuormittavat ympäristöä, mutta suurin osa suomalaisista festareista panostaa yhä enemmän ja näkyvämmin vastuullisuuteen.

Massatapahtumat ovat kuitenkin oiva kokeilualusta uusille kestäville ratkaisuille.

– Kun kyseessä on suuret ihmismassat, myös kestävien kokeilujen ratkaisut moninkertaistuvat, sanoo sosiaalipedagogiikan apulaisprofessori Arto O. Salonen Itä-Suomen yliopistosta.

Festareilla asiakkailta voidaan kerätä myös palautetta erilaisista kokeiluista.

– Kävijöissä on kaikenikäisiä, mutta nuoret usein omaksuvat ennakkoluulottomasti uusia kokeiluja. Festareiden kannattaisi pilotoida kokeiluja enemmänkin, Salonen toteaa.

Ilosaarock teema 2019.
Vastuullisuus on yksi monien festareiden tärkeimmistä arvoista. Ilosaarirockin arvoseinässä luetellaan erilaisia arvoja.Toni Pitkänen / Yle

Ilosaarirockissa kierrätetään 42 tonnia jätettä

Ruisrockissa roskien keruussa apuun otettiin tänä vuonna roskienkeruuvene, ja monilla festareilla voidaan jo kierrättää lähes kaikki jätteet alueiden kierrätyspisteillä.

Tänä viikonloppuna järjestettävässä Ilosaarirockissa kaikki jätteet menevät hyötykäyttöön, kertoo kehityspäällikkö Katri Kilpiä tapahtumaa järjestävästä Joensuun Popmuusikoista.

– Jätettä syntyi vuonna 2018 reilut 42 000 kg, ja kaikki hyötykäytettiin. Jätteet joko kierrätetään eri kierrätysmuotojen avulla, ja mikäli se ei ole mahdollista, viedään ne poltettavaksi.

Ruokahävikkiä ei Kilpiän mukaan festivaalilla juurikaan synny. Ylijäämä lahjoitetaan paikalliseen ruokajakeluun. Myös paikallisten tallien hevoset saavat oman osansa, mikäli ylijäämässä on esimerkiksi korppuleipiä.

Rannekkeen vaihtopiste Joensuu.
Tapahtumien järjestämisessä on otettu monia kestäviä ratkaisuja käyttöön. Ilosaarirockissa rannekkeet on valmistettu kierrätetyistä muovipulloista.Toni Pitkänen / Yle

Suomalaisilla festareilla on nähty myös monenlaisia kokeiluja energiankäytössä.

– Tänä vuonna festivaalialueella Ilosaarirockissa on aurinkoenergialla toimiva Aurinkopuisto, jossa kävijät pääsevät lataamaan vaikkapa puhelimiaan. Lisäksi olemme hyödyntäneet esimerkiksi tuulivoimaa sekä pellettivoimaa, Kilpiä luettelee.

Kävijöitä kannustetaan käyttämään liikkumiseen julkista liikennettä. Ympäristöystävällisempään liikkumiseen houkutellaan esimerkiksi ilmaisella pyöräparkilla, lisäämällä julkisen liikenteen vuoroja sekä palkitsemalla kimppakyydeistä.

Osa festareista ostaa ympäristöjärjestelmän

Ympäristöbuumi ja kestävyys ovat myös bisnestä, ja jotkut festivaalit ostavat palvelun ulkopuolelta.

Ekokompassi on organisaatioille ja tapahtumille suunnattu ympäristöjärjestelmä. Ekokompassia käyttäviä musiikkifestareita ovat esimerkiksi Flow Festival, Pori Jazz, Provinssi ja Ruisrock.

– Ensin kartoitetaan alkutilanne ja selvitetään tapahtuman suurimmat ympäristövaikutukset. Hoidetaan esimerkiksi kierrätys kuntoon ja ohjeistetaan myös hankinnoissa, joiden kautta yritykset voivat tehdä kustannussäästöjä. Lisäksi kannustamme myös ekoenergiaan siirtymistä, kertoo Ekokompassin ohjelmapäällikkö Heidi Salonen.

festarivieraita Ilosaarirock-kyltin edessä.
Festareiden kävijät ovat yhä tietoisempia ja kiinnostuneempia tapahtumien vastuullisuudesta.Ville Vedenpää / Yle

Painetta monesta eri suunnasta

Apulaisprofessori Arto O. Salonen arvioi, että painetta festivaalien toiminnan muutoksen on tullut monesta suunnasta.

– Kyse on siitä, että normaali on muutoksessa ja luonnonvarojen riittävyys tulee ottaa suuremmin huomioon. Tapahtumat kokevat varmasti kuluttajapainetta ja painetta myös uusista poliittisista toimista.

Teot ja valinnat lähtevät monessa tapauksessa tapahtumanjärjestäjien omista arvoista, mutta Flow Festivalin viestintäpäällikkö Susanna Hulkkosen mukaan asioita on kuitenkin mietittävä myös maineen kannalta.

– Ihmiset vaativat vastuullisuutta ja uskon, että mikäli tapahtuma sivuuttaisi kokonaan tämän puolen, olisi se varmasti tapahtuman imagolle haitallista, ja syystäkin.

– Mielestäni se on ihan hyväksyttävää, että asioita tehdään myös itsekkäistä, imagollisista syistä. Onhan tuo ilmaista mainosta. Tärkeintä, että asioita kuitenkin kehitetään, Salonen sanoo.

Lue lisää:

Festarit haluavat roskavuoret historiaan: Glastonbury kielsi kertakäyttömuovin, suomalaisbilettäjä kierrättää jo tottuneesti