Onnettomuuskonetta ei ole käytössä Suomen laskuvarjokerhoilla

Uumajan onnettomuuskone oli malliltaan GippsAero GA8 Airvan. Kaikkiaan mallia on valmistettu noin 240 kappaletta.

lento-onnettomuudet
Uusiseelantilainen samantyyppinen kone GippsAero GA8 Airvan.
Samantyyppinen GippsAero GA8 Airvan -kone Uudessa-Seelannissa. Ulian Kemp / AOP

Tarkkuushypyn moninkertainen suomenmestari Timo Toivonen kertoo, ettei Uumajan konetyyppi ole tuttu näky täkäläisillä lentokentillä.

– Kuulen ensimmäistä kertaa lentolaitteesta. Ei ole tullut maailmankaan kentillä vastaan, Toivonen sanoo 40 vuoden hyppykokemuksella.

Uumajan onnettomuuskone oli malliltaan GippsAero GA8 Airvan. Kaikkiaan mallia on valmistettu noin 240 kappaletta.

Lentokoneen valmistajan mukaan konetyyppi soveltuu laskuvarjohyppyjen lisäksi matkustaja- ja rahtikoneeksi esimerkiksi humanitäärisiin toimiin.

Maiden harrastajat tekevät yhteistyötä

Laskuvarjoliitto järjesti SM-kilpailut tänä viikonloppuna Immolassa. STT tavoitti Toivosen tuoreeltaan kisojen jälkeen, jotka hän myös voitti.

Toivonen sanoo yhteistyön Ruotsin laskuvarjohyppääjien kanssa olevan tiivistä. Hän kertoo, että myös viikonloppuisissa SM-kilpailuissa oli yksi ruotsalainen osallistuja avoimessa sarjassa.

Toivosen mukaan suomalaiset harrastajat käyvät Ruotsissa hyppäämässä pääasiassa Gryttjomissa, joka sijaitsee Upsalan lähellä.

Hyppääjä kuuli tapaturmasta sosiaalisesta mediasta.

– Harrastajien tapana on ilmoittaa onnettomuuden jälkeen, että he ovat itse turvassa, Toivonen sanoo.

Lue lisää:

Laskuvarjohyppääjien lentokone putosi saarelle Uumajassa Ruotsissa – Yhdeksän koneessa ollutta kuoli, kaikki uhrit ruotsalaisia