Kotimaanmatkailu kasvaa nuorten ja ympäristötietoisten parissa – taustalla vaikuttaa somessa leviävä lentohäpeä

Helsinkiläisperhe haki lomaltaan liikuntaa ja yhteistä tekemistä. Myös ympäristöasiat painoivat lomapaikan valinnassa.

kotimaanmatkailu
Thomas Reijo, Liban Abdi ja Jenny Ferm.
Thomas Reijo, Liban Abdi ja Jenny Ferm halusivat taittaa siirtymisen lomapaikkaan julkisilla.Ville Paso / Yle

Ilmastonmuutos on saanut monet pohtimaan lentämisen vähentämistä ja katsomaan kotimaanmatkailua uusin silmin. Näin on tapahtunut myös Jenny Fermin ja Liban Abdin kohdalla. Päätöksessä lomailla Suomessa painoivat myös muut syyt, kuten luonnosta nauttiminen ja liikuntamahdollisuudet.

– Muutava viikko sitten oltiin ulkomailla ja päätettiin nyt matkustaa maata pitkin. Tykätään käyttää julkisia ja päästiin niillä melkein perille saakka, Ferm ja Abdi kertovat.

Pakettimatkoja ulkomailla suosineelle lapsiperheelle viikon aktiiviloma Pajulahdessa on ajanut asiansa. Lomaan on kuulunut niin omatoimista kuin ohjattua liikuntaa, uimista ja saunomista.

– Täällä on ruuat valmiina ja kaikki valmiina. On ollut paljon rentouttavampaa, mitä olemme ajatelleet, Jenny Ferm kertoo.

Lue myös: Kotimaanmatkailussa on nyt imua – “Suomalaiset ovat tarttuneet urakalla vastuullisuuteen”

Ympäristöarvoista vihreän pääkaupungin matkailuvaltti?

Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna kotimaassa tehtiin noin 6,8 miljoonaa lomamatkaa, joiden aikana käytettiin ainakin kerran hotellia, mökkiä tai muuta majoituspalvelua. Alle 45-vuotiaat lisäsivät kotimaanmatkailua, kun taas heitä vanhemmat vähensivät matkustamista Suomessa.

Lahti Regionista kerrotaan, että trendi on huomattu myös Lahden seudulla. Matkailijoita houkutellaan erityisesti pääkaupunkiseudulta.

Markkinoinnissa panostetaan erityisesti lapsiperheisiin. Alueen luonnon ja liikuntamahdollisuuksien lisäksi markkinarakoa nähdään ympäristöarvoissa.

– Kyllä meillä tietyllä tavalla on tuhannen taalan paikka Lahtena ja seutuna hyödyntää Euroopan vihreä pääkaupunki -titteliä myös matkailussa, toteaa Lahti Regionin toimitusjohtaja Raija Forsman.

Forsman nostaa esiin termin lentohäpeä, jonka käyttö on levinnyt Ruotsista kotimaahan sosiaalisen median kautta.

– Sosiaalisen media paine on luonut sen, että nyt halutaan matkustaa kotimaassa ja jättää ne eurot kotimaahan, Forsman pohtii.

Staycation on tuttu ilmiö Lahdessa

Lahden Seurahuoneen hotellinjohtaja Marika Haavisto.
Marika Haavisto kertoo, että liikematkalla olevan tarpeet eroavat staycationin viettäjän tarpeista.Ville Paso / Yle

Kotimaanmatkailun kasvu on huomattu Lahden Seurahuoneella. Kasvu on alkuvuoden aikana ollut muutaman prosenttiyksikön luokkaa.

Kotimaanmatkailun yksi trendi on hotelliyöpyminen omalla lähiseudulla. Staycation on tuttu ilmiö myös Lahden Seurahuoneella. Termillä tarkoitetaan kotikaupungissa tai lähiseudulla tapahtuvaa lyhyttä irtiottoa arjesta.

Lähimatkailu kiinnostaa paitsi ympäristösyistä myös sen vuoksi, että se on vaivatonta.

– Ihmiset pohtivat nyt, onko lentomatka ainoa tapa lähteä viettämään lomaa. Enää ei tarvitse käyttää aikaa siirtymiin, Seurahuoneen hotellinjohtaja Marika Haavisto kertoo.

Seurahuoneella lasketaan staycation-asiakkaiksi paikallisten lisäksi myös pääkaupunkiseudulta tulevat pariskunnat ja muut vieraat.

Seurahuone Lahti hotelli
Viikonloppuvieraita saattaa odottaa hotellissa joutseniksi taitellut pyyhkeet.Ville Paso / Yle

Staycation-vierailijat eroavat liikematkustajista esimerkiksi siinä, mitä majoitukselta halutaan. Kun liikematkalla olevalle kelpaa mainiosti pelkkä suihku ja mukava sänky, haluaa staycation-vieras ammeen, eikä pahastu ruusukimpusta huoneen pöydällä.

– Paikalliset hotelliasiakkaat ovat kertoneet tullessaan hotelliin, että fiilis on kuin olisi ulkomailla tai toisella paikkakunnalla. Kaupunki ja palvelut näyttäytyvät ihan toiselta, kun tullaan hotelliin asumaan ja viettämään vapaa-aikaa.