Autojen ruostesuojausta on vähennetty ja sitä myös kysellään entistä vähemmän: "Jos sadasta autonostajasta noin viisi kysyy, niin se on aika lähellä"

Suomen tiestöllä autolle saa ruosteenestokäsittelyllä kuitenkin lisäsuojaa esimerkiksi kelien vaihtelulta ja tiesuolan aiheuttamilta vaurioilta.

Autojen ruosteenestokäsittely
Katsastusasemalla tarkastetaan auton pohjaa
Jos suojaus ei ole riittävän hyvä, saattavat esimerkiksi jarruputket ruostua. Suomessa tiesuolaus talvisin lisää ruostumisvaurioita.Jarkko Heikkinen / Yle

Autojen ruostesuojausta on vähennetty ja yhtenäistetty Euroopan markkinoilla.

Autoalan ruosteensuojaliikkeiden keskusliiton mukaan (siirryt toiseen palveluun) syitä ovat EU:n päästötavoitteet, jotka tekevät ruostesuojauksen tehtailla mahdottomaksi, sekä se, että Suomen markkinoille päätyy niin pieni osa uusista autoista, että valmistamisessa ei oteta huomioon Suomen vaativia olosuhteita.

Perussuojaus koskee nykyään käytännössä vain saumoja. Autojen korirakenteet ovat kuitenkin aiempaa kestävämpiä ja samoin suojausaineet ovat kehittyneet.

Katsastusasemalla ruosteenestokäsittelyä alustalle suositellaan etenkin, jos autoa on tarkoitus pitää pidemmän aikaa.

– Ruosteenestokäsittely pitäisi tehdä mieluiten heti uudelle autolle. Auton alusta on aikalailla muovien peitossa ja katsastuksen yhteydessä emme välttämättä pysty alustarakennetta kovin hyvin näkemään, kertoo Etelä-Pohjanmaan Katsastuksen päällikkö Juha Taipale.

Suojausmenetelmien muuttumisen vahvistaa myös Veho Oy Mercedes-Benzin maahantuonnista teknisen palvelun päällikkö Jorma Laakkonen.

– On ne toki muuttuneet. Tavoitteena valmistajilla on, että korit suojataan mahdollisimman hyvin ja kestävästi. Toisaalta samanaikaisesti pitää ottaa huomioon ympäristöasiat ja kustannukset. Sinkkikäsittelyllä saadaan perusmetalli suojattua, jolloin se ei ole niin altis korroosiolle ja ruostumiselle, Laakkonen toteaa.

Laakkosen mukaan autoissa todetaan nykyään vähemmän korroosiovikoja. Suomeen tuotaviin autoihin tehdään kuitenkin vielä lisäsuojauksia suolauksen ja kiveniskujen takia.

– Tämä koskee vain tiettyjä malleja ja se riippuu myös valmistajatehtaasta. Kaikki tehtaat ei tätä tee, mutta se voidaan tehdä tietyille markkinoille tarkoitetuille autoille erillisessä käsittelykeskuksessa Saksassa, Laakkonen sanoo.

Jarruputket usein ensimmäisenä vaarassa

Suomen suolatuilla teillä syntyy kuitenkin lähes väistämättä pintaruostetta. Jos suojaus ei ole riittävän hyvä, saattavat esimerkiksi jarruputket ruostua.

Talviajan tiesuolaus lisää ruostumisvaurioita ja asiantuntijatkin suosittelevat jossain tapauksissa suojauskäsittelyä ja auton puhtaanapitoa alustapesua myöden.

– Ruoste vaurioittaa jarruputkia ja niitä joudutaan vuosien saatossa vaihtamaan. Jarruputket saattavat nopeastikin ruostua puhki ja se on turvallisuusriski, jatkaa Juha Taipale.

Jorma Laakkosen mukaan autojen perussuojaus on yleensä kunnossa, mutta jotkut asiakkaat kyselevät lisäsuojauksista.

– Asiakkaat, jotka asuvat sellaisten teiden varrella, joilla syntyy suolan ja hiekan takia ulkoista rasitusta, kysyvät täydentävistä suojauksista. Toki se on mahdollista ja jopa suositeltavaa, jos olosuhteet ovat ulkoisen rasituksen kannalta sellaiset.

Säännöllinen huollattaminen ja autosta muutenkin huolen pitäminen on tärkeää.

– Säännöllinen tarkastaminen on avainasemassa. Ulkoisten kiveniskujen kannalta nopea huomaaminen ja korjaaminen on tärkeää korroosion etenemisen kannalta, selventää Jorma Laakkonen.

– Valmistusmateriaalit ovat kestävämpiä nykyään, mutta kyllä sitä ruostetta kuitenkin syntyy helposti, jos ruostesuojausta ei ole. Ruostesuojauksen väheneminen on tapahtunut yleisellä tasolla ja jotkut automerkit ruostuvat edelleen herkemmin, sanoo Juha Taipale.

Automyyjä Tuomas Nukala, Bayern Car
Bayern Carin automyyjä Tuomas Nukalan arvion mukaan sadasta autonostajasta noin viisi kysyy ruostesuojausta.Jarkko Heikkinen / Yle

Säännöllinen pesu ja huolenpito riittävät pitkälle

Innokkaimmat autoilijat vaihtavat menopeliä muutaman vuoden välein. Toiset sijoittavat autoon ja haluavat pitää sen omistuksessaan mahdollisimman pitkään.

Isoja eroja ruostesuojauksessa ei kuitenkaan enää ole esimerkiksi Saksasta tuodun käytetyn auton ja Suomen markkinoille tuodun uuden auton välillä.

– Tänä päivänä on vähemmän jouduttu juttelemaan ruostesuojauksesta. Osa siitä tietysti kysyy, mutta jos sadasta autonostajasta noin viisi kysyy niin se kuvaa tuota suhdetta, kertoo pitkään Saksasta autoja Suomeen tuoneen Bayerncarin automyyjä Tuomas Nukala.

Miksi se on näin, että vähemmän kysytään?

– Autoja pestään ja fiksataan usein ja pidetään muutenkin hyvää huolta. Ruostesuojaus on ehkä siinä suhteessa vähentynyt ja säännöllisellä pohjapesulla ruosteen voi saada pysymään poissa, Nukala toteaa.

Ruostesuojausta voi Jorma Laakkosen mukaan parantaa vaikka autolla olisi ajettu jo muutama vuosi. Oleellista on, että suojaus tehdään puhtaalle pinnalle.

– Jos vaurioita havaitaan, on tärkeää, että alkaneet korroosiovauriot saadaan tarkasti poistettua.

Aiheesta aiemmin: Ruostepommi uhkaa - uusikin auto kannattaa ajaa suojaukseen

Aiheesta voi keskustella 19. heinäkuuta kello 22 saakka.