Jäätelöautoilla on riittänyt asiakkaita huolimatta kalseasta heinäkuusta

Suomalaisten jäätelönhimo siivittää jäätelöautojen myyntiä.

jäätelöauto
Jäätelöauto, jonka vierellä kuljettaja Iida Vesterinen.
Viikonloppuna jäätelöauto voi pysähtyä yli sadalla pysäkillä. Kuljettaja Iida Vesterinen on jo tottunut nopeaan tahtiin.Simo Pitkänen / Yle

Suomalainen syö enemmän kuin ämpärillisen jäätelöä vuodessa. Suurin osa jäätelöstä ostetaan markettien pakastealtaista, mutta myös jäätelöautoilla on riittänyt asiakkaita. Suomen Jätskiauton yrittäjät myivät viime kesänä yli miljoona perhepakkausta jäätelöä, ja tänäkin kesänä myynti on kasvanut huolimatta kylmästä heinäkuusta.

Suomen Jätskiauton toimitusjohtaja Veijo Laitisen mukaan kylmä sää ei haittaa heidän jäätelönmyyntiään.

– Kyllä meillä käy kauppa, jos ei sada vettä. Vesisade leikkaa kaupankäyntiä; ihmiset eivät lähde niin herkästi silloin ulos ostoksille jätskiautolle. Jos on 15 astetta lämmintä, se ei vaikuta myyntiimme samalla tavoin kuin toreilla.

Kuusi vuotta sitten Suomen kotijäätelö lopetti toimintansa kannattamattomana ja jäätelöautojen melodia hiljeni hetkeksi. Suomen Jätskiauto toi jäätelönmyynnin kuitenkin pian taas renkaiden päälle esimerkiksi Keski-Suomeen ja Etelä-Savoon. Uudessa yrityksessä jäätelöautot eivät aja reittejään talven aikana.

Auton kuljettajilla saattaa olla vuoron aikana yli sata pysäkkiä. Jäätelönauton kuljettaja Iida Vesterinen on huomannut, että moni yllättyy, että lapsuudesta tuttu jäätelöauto ajaa edelleen.

– Todella moni asiakas kertoo, että on viimeksi käynyt jäätelöautolla 1990-luvulla. Nostalgia houkuttelee asiakkaita autolle.