Nettikirppikset saivat hyvätuloisetkin myymään käytettyä tavaraa – perinteinen kirpputori pitää pintansa, vaikka netti on tehnyt loven myyntiin

Viimeistään Facebookin kirppisryhmät tekivät käytetyn tavaran myymisestä valtavirtaa ja koko kansan huvia.

Kirpputorit ja myyjäiset
kirpputoriyrittäjä Kalevi Heikkonen
Nykyään moni kirpputori myy myös halpahallitavaraa tuloksen parantamiseksi. Näin tekee myös helsinkiläinen kirpputoriyrittäjä Kalevi Heikkonen (kuvassa).Laura Hyyti / Yle

Yhtäkkiä vaatteiden myynti loppui kuin seinään. Facebookin kirppisryhmien tulo kolmisen vuotta sitten näkyi selkeästi helsinkiläisen Aino-kirpputorin myynnissä, kertoo yrittäjä Kalevi Heikkonen.

– Sitä ennen vaatteet olivat liikkuneet tosi hyvin. Facebook-ryhmien myötä tuli hetkellisesti stoppi, sanoo Heikkonen.

Facebookissa on satoja suomenkielisiä ryhmiä, joissa myydään kaikenlaista käytettyä tavaraa: lastenvaatteita, vaellustarvikkeita ja huonekaluja.

Osa vaateshoppailijoista on sittemmin palannut Kannelmäen asemalla sijaitsevalle Aino-kirpputorille. Kivijalkakirppareille on tullut takaisin erityisesti asiakkaat, jotka kyllästyivät huonoon käytökseen kirppisryhmissä: tavaroita varataan, mutta ei noudeta tai viesteihin ei yhtäkkiä vastatakaan.

Nettikirppikset ja käytetyn tavaran Facebook-ryhmät eivät syrjäyttäneet kivijalkakirppiksiä, vaikka näin pelättiin – sen sijaan netti toi käytetyn tavaran vertaiskauppaan aivan uusia asiakkaita. Soittokierros itsepalvelukirppareille ympäri Suomea kertoo, että perinteisillä kirpputoreilla menee ihan hyvin, vaikka nettikirppikset ovat kiristäneet kilpailua.

Janne Vähämiko on nähnyt netin vaikutuksen perinteiseen kirppismyyntiin, sillä hän on ollut kirppisyrittäjänä Turussa vuodesta 1997.

– Ennen myyntipöydät menivät kaupaksi ilman markkinointia, nykyään pitää olla skarpimpi ja keksiä keinoja asiakkaiden houkuttelemiseksi, sanoo Kirppis-Centeriä luotsaava Vähämiko.

Facebook-ryhmät tekivät käytetystä valtavirtaa

Nettikirppikset ja Facebook-ryhmät ovat tuoneet uusia asiakkaita käytetyn tavaran kauppaan, selviää Tampereen yliopiston ja Kaupan liiton tekemästä vertaiskaupan tutkimuksesta.

Uusia tulokkaita ovat hyvätuloiset suomalaiset, joita ei normaalisti näe penkomassa kirpputoripöytiä tai kierrätyskeskuksen laareja. Heille netissä myyminen on parhaimmillaan nopeaa ja vaivatonta.

Perinteiselle kirppiskiertelijälle kyse on puolestaan harrastuksesta ja ajanvietteestä, jossa tavataan tuttuja, hypistellään vanhoja tavaroita ja metsästetään löytöjä.

Suomalaiset ostavat ja myyvät käytettyä tavaraa enemmän kuin koskaan: vertaiskaupan eli kuluttajien välisen kaupan arvo on noin 480 miljoonaa euroa vuodessa, selviää Tampereen yliopiston ja Kaupan liiton tutkimuksesta. Siitä valtaosa, 80 prosenttia, tapahtuu jo verkossa.

Facebookin lanseeraama myyntipaikka Marketplace on tutkimuksen mukaan edelleen marginaalinen toimija Suomessa. Marketplace aloitti Euroopassa vuonna 2018.

Tilastografiikka
Mikko Airikka / Yle
Tilastografiikka
Mikko Airikka / Yle

Käynnissä on merkittävä yhteiskunnallinen muutos, sanoo vertaiskaupan tutkimuksessa mukana ollut tutkija Hannu Saarijärvi Tampereen yliopistosta. Vertaiskaupasta on tullut valtavirtaa, koko kansan huvia.

Siinä missä käytetyn ostaminen on aikaisemmin ollut köyhän pakko tai trendikästä pienen tiedostavan porukan keskuudessa, on siitä viimeistään Facebookin kirppisryhmien myötä tullut uusi normaali myös keskiluokalle ja hyvätuloisille.

Kalevi Heikkosen kirpputorilla Helsingissä uusi asiakasryhmä ovat keski-ikäiset. Ennen ovesta tuli sisään lähinnä nuoria tai eläkeläisiä.

Anna-Leena Vänskä Kannelmäen Aino-kirpputorilla
Vantaalaiselle Anna-Leena Vänskälle kirppisten kiertely on eläkeläisen ajanvietettä sekä ympäristöteko. Kirpparivaatteiden materiaali on hänen mukaansa laadukkaampaa kuin nykyisin kaupassa myytävien. "Minusta on kiva katsella vanhoja tavaroita", hän sanoo.Laura Hyyti / Yle

Markkinoinnin professori Saarijärvi sanoo, että käytetyn tavaran ostamisesta on tulossa entistä keskeisempi osa kaupan evoluutiota.

– Tämä on hyvin merkittävä kysymys perinteiselle kaupalle, jonka ansaintalogiikka perustuu pelkästään uuden tavaran myymiseen, sanoo Saarijärvi.

Jatkossa yhä useampi käytetty tavara vaihtaa omistajaa netissä, sillä verkossa käytävä vertaiskauppa kasvaa 5–10 prosentin vuositahtia. Se ei välttämättä ole pois kivijalkakirpputoreilta, vaan kasvu saattaa tulla juurikin niistä asiakkaista, jotka eivät aikaisemmin ole käyneet kirpputoreilla.

– 10–15 vuotta sitten kysyttiin, että minkä takia ostit käytetyn, miksi et ostanut uutta. Kymmenen vuoden päästä ihmetellään, että minkä ihmeen takia ostit uuden, kun hyviä käytettyjäkin olisi tarjolla, sanoo Saarijärvi.

Lue lisää:

Kotiäiti alkoi pyörittää kirpputoria tavalla, jota yleensä käyttävät hyväntekeväisyysjärjestöt – "Ihminen saa itse valita, mihin tavaransa vie"

Mies ihmetteli, miten nettikirppikseltä ostetun mekon postimaksu voi olla kalliimpi kuin itse mekko – kehitti uuden konseptin, joka leviää nyt verkossa

Katso, mitkä tuotteet myyvät isojen kaupunkien kirpputoreilla – Tampereella eniten kirppareita asukaslukuun nähden

Torin ja bloggaajien vinkit: Näin saat vaatteet ja tavarat netissä paremmin kaupaksi – kuvat entistä tärkeämpiä