Kokkola haluaa matkailukaupungiksi kahdella vahvuudella: kotimaassa valtiksi historia, Keski-Euroopassa luonto

Kokkolan Matkailun uusi toimitusjohtaja haluaa, että matkailua rakennetaan vahvuuksille, ei matkimiselle.

matkailu
Halkokarin vanhaa uimarantaa Kokkolassa.
Halkokarin rannalla voi vielä lämpimänä päivänä haistaa tervan.Sari Vähäsarja / Yle

Kokkolasta voidaan tehdään nykyistä vahvemmin myös eurooppalainen matkailukohde, uskoo Kokkolan Matkailun tuore toimitusjohtaja Teea Pietilä.

Pietilä myöntää, että haaste on iso, vaikka näkeekin Kokkolan jo nyt huikeana matkailukaupunkina. Tärkeimmät valtit ovat luonto ja historia.

– Luontomatkailu varsinkin on kovassa huudossa niin kotimaassa kuin maailmalla varsinkin, se on yksi megatrenedeistä. Siihen haluan panostaa: jalostetaan sitä mitä meillä on.

Kaupungin tehtäväksi hän näkee infrasta huolehtimisen ja esimerkiksi Tankarin reittiliikenteen turvaamisen. Bisneksen teko taas kuuluu yrittäjille.

Pietilä sanoo, ettei kannata alkaa kilpailla naapurikuntien kanssa tai ideoilla, jotka toimivat toisilla: ei siis isoja kylpylähotelleja Meripuiston rantaan.

– Meillä on meri ja luonto – kylpylöitä ja huvipuistoja on jo tarpeeksi.

Metsää ja suppa.
"Nämä asiat ovat meille metsän keskellä kasvaneille itsestäänselvyyksiä", sanoo Teea Pietilä.Iina Kluukeri / Yle

Kotimaan matkailussa Kokkolan suurin valtti on merenkulullinen historia, johon nykyisenkin venerakentamisen voi yhdistää. Ulkomaista turismia taas kannattaa rakentaa luonnon ympärille.

Kokkola ei ole Pietilän mukaan osannut hyödyntää näitä vahvuuksiaan kovinkaan hyvin, sillä niitä ei näe läheltä.

– Kun on aina päässyt metsään kotiovelta, ei ehkä osaa sitä arvostaa ja nähdä sitä samalla lailla. Pitää miettiä, mistä lähtökohdista turisti tulee ja mitä hän haluaa.

Esimerkiksi Pariisin helteistä lähtevä haluaa jotain erilaista lomamatkaltaan: luontoa ja vaikkapa mahdollisuutta kuunnella täydellistä hiljaisuutta.

Pietilän mukaan täytyy myös valita kohderyhmänsä. Esimerkiksi moni Keski-Euroopasta tuleva matkailija on yli 65-vuotias: hän haluaa elämyksiä ja vaatii palvelua ja haluavat elämyksiä.

– Silloin koko Karhunkierroksen teko ei ehkä ole se juttu, vaan tunnin, parin luontokokemus, jonka päälle voi nauttia itsepyydetyn, grillatun kalan, visioi Pietilä.

Kasveja Vattajan hiekkarannoilla.
Vattajan luonto on ainutlaatuista.Kalle Niskala / Yle

Teea Pietilä sanoo, että ensin pitää saada taas nostettua tekemisen meininki ja usko omaan tuotteeseen. Vasta sitten on kansainvälistymisen aika.

– Ensimmäiset kuukaudet käytetään siihen, että katsotaan mitä täällä on ja jalostetaan tuotteita, paketoidaan ne ja hinnoitellaan ne kohderyhmän mukaisesti.

Kokkolan Matkailun tuore toimitusjohtaja Teea Pietilä on kotoisin Kälviän Ruotsalosta. Hän on asunut ja työskennellyt pitkään ulkomailla: Ruotsissa, Hollannissa, Sveitsissä ja viimeksi TUI:n leivissä Italiassa.