"Ei ole rahasta kiinni" – Kuhmon Kamarimusiikin ikääntyvä yleisö ostaa palveluita, joita tavallinen kuhmolainen ei osta

Kuhmon Kamarimusiikki on kuhmolaisille yrittäjille merkittävä osa koko vuoden liikevaihtoa.

Kuhmo
Myyjä kahvilan tiskin edessä.
Kuhmon Kamarimusiikki tietää yrityksille pitkiä päiviä, kertoo toimitusjohtaja Marianne Huusko. Arkistokuva.Tiia Korhonen / Yle

Kuhmon yrittäjien hallituksessa 26 vuotta ollut ja 29 vuotta Neste Kuhmon yrittäjänä toiminut Pentti Salmela on nähnyt kamarimusiikkivieraiden vaikutuksen paikkakunnalla.

– Nämä kaksi kamarimusiikkiviikkoa tuplaavat tuloksen. Tapahtuma lisää asiakasmääriä, kysyntää ja liikennettä. Esimerkiksi meille lisätään työvoimaa ja työntekijöiden lomat mitoitetaan muille kuukausille.

Salmelan mukaan kamarimusiikin vieraat ovat ikääntyneet ja se näkyy rahan käytössä.

– Kyllä sen huomaa, että kävijöillä ei ole rahasta kiinni. He tarvitsevat enemmän palveluja, kuten laadukkaita ruokapaikkoja. He käyttävät sellaisia palveluja mitä tavallinen kuhmolainen ei käytä.

Kaesan Kotileipomon toimitusjohtaja Marianne Huusko näkee kamarimusiikin merkittävänä liikevaihdon kannalta, mutta myös kulut ovat suuret.

– Painetaan pitkiä päiviä ja palkataan lisää henkilökuntaa. Se on totta, että kyllä meillä liikevaihto tuplaantuu.

– Valmistaudumme tähän tapahtumaan läpi vuoden kestävällä suunnittelulla, joka alkaa siitä mihin edellinen tapahtuma päättyy, sanoo Huusko.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)