Google poistaa lipunmyyntisivusto Viagogon mainokset hakukoneestaan

Pääsylippuja jälleenmyyvä sivusto on aiheuttanut päänvaivaa myös suomalaisille kuluttajille.

Google
Henkilö käyttää älypuhelinta.
Lipunmyyntisivusto Viagogon kanssa asioimista kannattaa kuluttaja-asiamiehen mukaan harkita tarkkaan.Frank Robinchon / EPA

Hakukonejätti Google ei enää salli lipunmyyntisivusto Viagogon maksettuja mainoksia hakupalvelussaan, kertovat lukuisat kansainväliset tiedotusvälineet.

Yhtiö alkoi poistaa Viagogon mainoksia keskiviikkona, sillä sivusto on Googlen mukaan rikkonut yhtiön mainostamiseen liittyviä sääntöjä, kirjoittaa The Guardian (siirryt toiseen palveluun).

Kuluttajien mukaan sivustolla on ollut harhaanjohtavaa tietoa muun muassa tapahtumalippujen määristä ja hinnoista.

– Haluamme varmistaa, että kun ihmiset käyttävät palveluamme apuna lippujen ostossa, he voivat luottaa käyttökokemukseen, Googlen edustaja sanoi Guardianille.

Viime vuoden elokuussa Englannin jalkapalloliitto, musiikkialan järjestö UK Music ja useat parlamentin alahuoneen edustajat pyysivät Googlen johtoa poistamaan Viagogon mainokset hakupalvelusta.

Kirjeessä todettiin, että maksettujen mainosten tuoma näkyvyys Googlen hakupalvelussa saattaa johtaa siihen, että ihmiset ostavat Viagogosta tietämättään viallisia lippuja esimerkiksi erilaisiin musiikki- ja urheilutapahtumiin.

Viagogo ei ole tapahtumien virallinen lipunmyyjä, vaan kyseessä on lippujen jälkimarkkinapaikka, jonka kautta kuka tahansa voi myydä ostamiaan lippuja eteenpäin.

Googlen päätöksestä uutisoi ensimmäisenä BBC (siirryt toiseen palveluun).

– Yllätyimme kun kuulimme Googlen päätöksestä. Olemme varmoja, ettemme ole rikkoneet Googlen sääntöjä ja haluamme selvittää asian Googlen kanssa niin nopeasti kuin mahdollista, Viagogo vastasi kritiikkiin BBC:lle.

Ainakin 500 tapausta Suomessa

Viagogo on aiheuttanut päänvaivaa myös suomalaisille kuluttajille. Kahden viime vuoden aikana Suomen kuluttajaviranomaisille on tullut noin 500 yhteydenottoa Viagogosta.

Kuluttajien ilmoitusten mukaan sivustolla on ollut harhaanjohtavaa tietoa tapahtumalippujen määristä ja hinnoista. Lippuja on myyty myös tapahtumiin, joita ei ole edes olemassa.

Pari vuotta sitten kuluttaja-asiamies pyysi Viagogolta selvitystä kuluttajien ilmoittamista ongelmista.

Viagogon kotimaassa Sveitsissä yhtiötä vastaan on nostettu siviilikanne, jonka oikeuskäsittely on yhä kesken. Tuomioistuimen ratkaisu koskee kaikkia kieliversioita, joten Suomen kuluttaja-asiamies odottaa sveitsiläisten päätöstä ennen kuin ryhtyy jatkotoimenpiteisiin.

Myös Isossa-Britanniassa on nostettu kanne Viagogota vastaan. Maan kilpailuviranomaisen CMA:n mukaan sivusto rikkoo kuluttajasuojalakia, ja oikeus on määrännyt, että yhtiön pitää kertoa asiakkailleen palvelun kautta myynnissä oleviin lippuhin liittyvistä mahdollisista riskeistä.

CMA:n mukaan Viagogo ei kuitenkaan ole muuttanut toimintatapojaan riittävästi ja viranomainen aikoo nyt haastaa yhtiön oikeuteen.

Lue myös:

Festarien lippukauppaan kohdistuvat huijaukset ovat lisääntyneet – Huijarit ottavat kopioita ja myyvät samaa lippua useille henkilöille

Varo lipunmyyntisivusto Viagogoa, neuvoo kuluttajaviranomainen

Viisi vinkkiä netin lippuhuijareiden välttämiseen